Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Solceller og separat el-installation til erhverv

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 06:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Hjælp!

Vi har købt en gammel gård, som vi er flyttet ind i. Der er solceller på taget, og de tidligere ejere kørte på en årlig afregning, så der en gang om året blev gjort op, hvad der var produceret, hvad der var forbrugt, og så betalte de forskellen. Alternativet er øjeblikkelig afregning, så hvis man ikke bruger strømmen, det øjeblik, den bliver produceret, så bliver den solgt billigt - og så skal man købe MEGET dyrere, når man skal bruge strøm.
Needless to say vil vi naturligvis RIGTIG gerne blive på den årlige afregning.

Og her kommer så det sjove. Fordi jeg har et firma - og derfor bruger strøm til min bærbare - så kan vi KUN blive på den ordning, hvis vi får lavet en helt separat forbrugsinstallation til mit firma. Det betyder åbenbart en helt ny installation ude fra vejen - og det koster omkring 45.000 kr.!!
(Heraf omkring 20.000 til Radius bare for at få lov til at koble os på elstanderen ude på vejen!!)

Det virker helt sindssygt på mig, at vi skal betale 45.000 for at få lov til at blive på årsafregning. Jeg tænker, at der må være en billigere løsning.
(Eller en bagatelgrænse, når nu mit erhverv udelukkende koster, at jeg er hjemme og arbejder på min bærbare. Det svarer jo til, at jeg har et job og arbejder hjemmefra.)

En bimåler er åbenbart ikke godt nok, fordi den ikke kan "aflæses af netvirksomheden". Men så vidt jeg kan læse mig til på nettet, kan bimålere sagtens fjernaflæses. Så det burde vel være nok?

Er der mon nogen herinde, der ved noget om det? Nogen der kender en mere fornuftig løsning?


:)  Rie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender ikke anden løsning men har du overvejet hvad din bærbare bruger af strøm? Taler vi 40 w i timen eller 0,04 kwH eller på 8 timer 0,32 kwH eller en pris på max 2 kroner selv med dagens priser - og fradrag for det giver dig 70 øre om dagen? Mere du ikke overvurderer betydning

Du kan trække fra for strømforbrug hvis jeres forbrug ligger over standard satser for hus/lejlighed/hustand med 1, 2,3 osv person efter skats liste TAX.DK skat & afgift: Vejledende mindstesatser for værdiansættelse af privat forbrug af virksomhedens forskellige varegrupper 

At I ikke kan blive på ordningen og evt bruge bimåler er underligt skal jeg medgive men det er nok et forlille problem til at få ændring på det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for svar.   Smile

Det handler ikke om at trække forbruget på den bærbare fra - for du har helt ret; det er småpenge. Jeg har læst mig til, at en bærbar oftest bruger for ca. 600 kr. om året, hvis den er tændt 8 timer om dagen. Så den udgift ville være ret ligegyldig.

Det handler om, at hvis jeg bruger noget som helst strøm til erhverv, så kan vores private solcelleanlæg ikke komme på den årlige ordning.

Og i så fald skal vi sælge al den strøm, vi ikke bruger lige så snart den bliver produceret, til en lav pris - og så skal vi købe til en høj pris, når vi tænder vaskemaskinen 2 timer senere.
Med den årlige ordning tælles forbrug og produktion over et helt år sammen, og så skal vi kun betale for forskellen.

Det gælder alt vores forbrug, så vi taler umiddelbart relativt mange penge på et år (uden at jeg ved præcis, hvor meget vi bruger eller producerer - vi har ikke boet her i et år endnu).

Så det kunne jeg godt tænke mig at finde en løsning på.    Wink

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder helt hul i hovedet og er forhåbentlig en misforståelse eller en medarbejder hos el-selskabet som overfortolker reglerne.

Prøv at se om ikke du kan få en anden hos el-selskabet til at kigge på sagen.

Alternativt kan du benytte adresseservice (f.eks. cupalbizz.com), så du rent formelt ikke længere har virksomhed på din adresse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Rie:

Hej John

Mange tak for svar.   Smile

Det handler ikke om at trække forbruget på den bærbare fra - for du har helt ret; det er småpenge. Jeg har læst mig til, at en bærbar oftest bruger for ca. 600 kr. om året, hvis den er tændt 8 timer om dagen. Så den udgift ville være ret ligegyldig.

Det handler om, at hvis jeg bruger noget som helst strøm til erhverv, så kan vores private solcelleanlæg ikke komme på den årlige ordning.

Og i så fald skal vi sælge al den strøm, vi ikke bruger lige så snart den bliver produceret, til en lav pris - og så skal vi købe til en høj pris, når vi tænder vaskemaskinen 2 timer senere.
Med den årlige ordning tælles forbrug og produktion over et helt år sammen, og så skal vi kun betale for forskellen.

Det gælder alt vores forbrug, så vi taler umiddelbart relativt mange penge på et år (uden at jeg ved præcis, hvor meget vi bruger eller producerer - vi har ikke boet her i et år endnu).

Så det kunne jeg godt tænke mig at finde en løsning på.    Wink

jeg kender ikke den regel, en hvis du ikke lader nogen del af dit elforbrug betale af erhverv, så kan jeg ikke tro det har indflydelse, at du har CVR på adressen. Er dit elforbrug privat finansieret, så tror jeg det er misforståelse, at du ikke har regler for alm privat

Undersøg det igen me skriftligt svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Det er Energistyrelsen, der skal godkende os til årlig afregning, og efter et par søgninger på nettet kan jeg se, at det er helt almindelig praksis, at de ikke godkender, hvis der er CVR-nr. på adressen.

Det lyder som en god ide med den adresse - det vil jeg undersøge.

Tak!    Big Smile

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen John

Det er faktisk en rigtig god pointe, du har der!

Jeg trækker slet ikke el fra i firmaet, så jeg har lige skrevet til dem igen for at høre, om det løser problemet. Det ville give mening!

Jeg krydser fingre og afventer svar.

Tak!     Big Smile

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kirsten

Nej, hvor spøjst...! På den hjemmeside ser det ud som om, man slet ikke kan være på årsafregning?
Men jeg er i dialog med Energistyrelsen om, hvordan jeg kan blive på aftalen om årsafregning...

Det forstår jeg ikke helt...

Men jeg satser på, at manden fra Energistyrelsen ved, hvad han taler om.     Smile

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi bor selv på et nedlagt landbrug, og er blevet flyttet til flexafregning. Det har vist noget at gøre med, hvor meget du producerer/forbruger. Prøv at læse lidt videre på siderne i det link, jeg har sendt.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)