Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anparter i ApS for arbejde, ikke kontanter

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Aug 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis jeg udfører et stykke arbejde for et ApS (branding, dvs. logo, hjemmesidedesign og opsætning, brevlinje m.m. - enten som privatperson eller gennem min enkeltmandsvirksomhed) må jeg så aftale med ApS'et, at prisen ikke er kontanter for arbejdet men tilsvarende i værdi dele anparter i ApS'et?

Og hvor jeg beholder de immaterielle rettigheder (copyright - retten til brug af eks. logo, brevlinje, hjemmeside design mv., som så tilfalder mig, den dag jeg måtte sælge mine anparter, med mindre selskabet til den tid betaler mig en godtgørelse/vederlag for overtagelse af rettighederne?

Der skal vel så betales skat af værdien af den del af anparterne, der modtages med det samme ved overtagelse af min del af anparterne (eks. 50 %)?
Eller er det først ved evt. salg af anparterne, hvis jeg senere valgte at sælge dem igen?

Hvis jeg har, eller senere får, eks. skattegæld, kan Skat så kræve min andel af anparterne solgt, selvom jeg som udgangspunkt ikke har lagt eller modtaget kontanter som betaling for dem?

Som udgangspunkt ville jeg ikke stå som hverken direktør eller tegningsberretiget, omend den del kunne blive aktuel på et senere tidspunkt.

Håber meget, der er nogle, der kan svare 😊
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må godt blive betalt i anpartr eller halve køer. Din enkeltmands må dog ikke eje anparter i et ApS så den går ikke

Værdien skal nøje være mindst indre værdi i kroner og det skal du betale skat af, uanset du får anparter, guld eller halve køer. Sættes værdi for lav, for du skat af det SKAT sætter som rigtig værdi - uden at du får værdien, så skat kan sagtens bliive langt mere end den værdi i sættr, hvis ikke I gør det korrekt Du skattes af den fulde værdi ved modtagelen, men som sagt kan du ikke eje anparter i enkeltmands virksomhed der ikke kan være holding.

Hvis du får gøld i personlig virksomhed kan kreditorer inkl skat kræve det fra alt du ohverhovedet ejer, inkl hus og aktier mm

Du kan få penge til din enkeltmands og så straks hæve dem priavat over mellemregning og købe anparter privat

Du skal have en revisor eller anden kyndig ind over, for du er ude i noget der kan gå rigtiigt galt her + der skal laves en ejeraftale juridisk dækkende -  der netop viser hvordan du kan sælge dem og hvad du har for evt rettigheder som minoritetsejeer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)