Hej Amino, jeg har en ansat som har spurgt om hun i stedet for at holde ferie, kan få feriepengene udbetalt i stedet for. Hun er min eneste ansat (administrationsassistent / bogholder), ansat på fuld til 37 timer, og jeg indbetaler til feriekonto via lønnen. Jeg har dog ikke lige kunne finde svar på om dette er muligt? Så er der nogen der ved om dette kan lade sig gøre, eller om hun er tvungen til at holde ferie? |
Udgangspunkt er, at man ikke kan få feriepenge udbetalt uden ferie - men jeg husker i hovedet noget om 5 uge kan udbetales frem for afholdes, men hvis du bruger et lønsystem som f.eks vismadataløn, så kan de givet vejlede dig bedre. De kan udbetales hvis man har "lovlig forhindring" sygdom mm men ellers kan i alle fald hovedferie ikke bare udbetales - uden det strider mod ferieloven., Her nævnes dog, at det skam sker, men man skal i alle fald så nok være klar over, at HVIS medarbejderen så bliver uenig om et eller andet, så har denne lidt et kort mod firmaet, og kan måske tilmed påstå, at det var efter pres. Det er derfor ikke helt ligetil - ved total enighed sker der næppe noget, men ingen garanti givet
Breve:Kan jeg få mine feriepenge udbetalt uden at afholde ferie? (familieadvokaten.dk)
vh John Hannover