Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering af VSO midler - privat- eller virksomhedsdepot?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 14. May 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med VSO midler som jeg ønsker at investere på Nordnet. Så vidt jeg kan læse mig til på nettet via diverse artikler og forum-posts, så virker det til, at det både kan ske via et alm. privat depot (dog separat) eller som et virksomhedsdepot.

Er det korrekt — og hvad er ellers fordele og ulemper ved de to muligheder? Virksomhedsdepot kræver en LEI-kode men det kan måske opvejes af andre fordele? Hvordan foregår beskatning for de to muligheder?

Mvh. Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 609
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 14. May 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg er klar over, at det er begrænset, hvad der må investeres i. Dog har jeg forstået det således, at man må investere i akkumulerende ETF'er (f.eks. iShares), hvilket passer mig gange fint. Så for mig er det ikke et problem -- så må jeg investere i enkeltaktier på andre depoter.

Det jeg ikke kan gennemskue, er hvad der sker med beskatning af gevinst/tab på private- vs. virksomhedsdepot. Hvis man må bruge et privat depot, så er det ikke tilknyttet CVR-nummer og man vil i stedet blive beskattet via min personlige årsopgørelse. Her beskattet det som kapitalindkomst og dermed 42%, hvilket ikke er så attraktivt. Korrekt?

Hvordan forholdet det sig, hvis der investeres på virksomhedsdepot? Hvordan afregnes skatten her og til hvilken skattesats? Bliver det automatisk trækket årligt i stil med PAL-skat på en pension eller bliver gevinsten blot indregnet i årets overskud overført til VSO midler og dermed beskattet 22% -- eller noget helt tredje?

Mvh. Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lundgaard:

Cookie - John Hannover:
https://businessreview.dk/ejendomme/investering-af-midler-i-virksomhedsskatteordningen-vso-hvad-maa-man/ Viser det er ret så begrænseet hvilke papirer du må investere i ved brug af VSO

Ikke korrekt. Du skal finde en bank som understøtter §53A som f.eks. Jyske Bank https://www.jyskebank.dk/privat/investering/paragraf-53a-bankinvestering

- jep dog vel kun hvis det sker som del af en pensionsinvestering og med egen pligt til indberetning af fradrag for tab - men ja-  der må ikke være forsikringsordning tilknyttet og det sker uden fradrag for indbetalingen - som type alderspension - Så er det for pensionsformål er det en mulighed  men der er jo så binding osv - Jeg tænkte ikke det her var for at betale til alderspensionstype, men det er muligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 609
Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan godt se de skriver ordningen har hjemmel i pensionsbeskatningsloven, men da jeg talte Jyske Bank nævnte han ikke at det var pensionsmidler som sådan. Men klart værd at undersøge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lundgaard:

jeg kan godt se de skriver ordningen har hjemmel i pensionsbeskatningsloven, men da jeg talte Jyske Bank nævnte han ikke at det var pensionsmidler som sådan. Men klart værd at undersøge.

det kan jeg ikke se andet - det er i princip en - alderspension uden fradrag - som gamle kapitalpension og her kan man betale ind uden fradrag og få ud til pensionstid med skat som VSO hævning - og fordel hvis man jo indbetaler under topskat tid og udbetaler under bundskat som pensionist - men helt samme - og STØRRE forrdel får man ved at hæve pengene og så indbetale selv på en ratepension - men både fradrag i topskat OG et ligningsmssigt fradrag som mulighed og udbetaling til bundskat

Det er ideen med den paragraf som jeg ser det - intet andet ville give mening heller synes jeg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 609
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lundgaard:

Hej igen, fandt denne artikel fra formuepleje som også nævner paragraf 53A https://formuepleje.dk/nyheder/2021/virksomhedsordning-giver-mange-muligheder

De skiver også at det ikke er en særlig kendt ordning, men ikke noget om at det kun er pensionsmidler. Jeg vil prøve at få fat på ham jeg talte med fra Jyske efter ferien.

Fint - men 53A ER jo netop pensionsbeskatningsloven - det er pension den handler om Pensionsbeskatningsloven § 53 A (danskelove.dk) og der læser du klart hvad man kan investere i under 53A

også her skriver du korrekt - pensionsbeskatningsloven - og pensionsopsparing Kan man købe aktier for midler i virksomhedsordningen? – Bachmann Partners (bachmann-partners.dk) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Fordelen må dog være, at selv om den er bundete i pension, uden fradrag ved indbetaling - lagerbeskatning under dens levetid, og kan samme som lovrente, så skal livrente fordeless over 10 år fradrag og rate har grænse for årlig indbetaling med fradrag, det har 53A vel ikke, så her kan større beløb ligge, HVIS manvil pensionsbinde og leve med lagerbeskatningen, som man jo vil have i alle ordninger i princip. Jeg er ikke klar over om den så lagerbeskattes med de 22% men forventer det - så ikke PAL men alm lagereskat i VSO, men det er ren formodning
Man skal nok også regne depot og bankomk med ind - men måske man kan administrere alt selv og ikke løbe ind i større bankomk eller dyre rådgivningsbehov

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)