Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg primært har udført arbejde for kunder i Canada indtil nu. Til dette formål har jeg oprettet en valuta konto så mine kunder kan betale mig direkte i CAD, og jeg har så disse CAD stående der indtil jeg vælger at overføre dem til min private konto. Men jeg er meget i tvivl om hvorledes jeg skal bogføre alt dette, eftersom jeg jo skal bogføre alt i DKK så vidt jeg ved. Men det føles altså mærkeligt at bogføre det i DKK når jeg nu engang har CAD på min konto, og eftersom kurserne skifter vil mit regnskab unægteligt ikke gå op hvis jeg konverter alt til DKK. Her er et simpelt eksempel på hvordan mit regnskab ser ud på nuværende tidspunkt, hvor jeg har holdt det adskilt i CAD og DKK: docs.google.com/spreadsheets/d/1wZeoU7a8ESXkaeaoioAmZutpVUIRj47DvIgORP5_Vc0/edit?usp=sharing Hvad vil i foreslå at jeg gør? |
Du skal bogføres i DKK ved at bruge den kurs der nu er den dag du får penge - eller hæver - og så skal du regulere kursen og tage den diff der vil være - mindst 31/12 og bogføre som valutatab - gevinst - så din konto 31/12 senest stemmer med DKK i forhold til CAD
vh John Hannover