Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatte og momsregler ved udlejning af feriebolig dels direkte og dels via eget rejseselskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jun 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Er ved at faerdiggoere en stor feriebolig i Graekenland som jeg taenker at udleje dels selv via airbnb (dele af boligen der kan opdeles i flere selvstaendige lejligheder der taenkes udlejet selvstaendigt) og dels udleje til mit nyoprettede danske selskab (Aps) som arrangerer supporterede aeldrerejser (som saelger ophold og en raekke ydelser men (endnu) ikke selve flyrejsen.
Har flere relaterede spoergsmaal i den forbindelse:
- Da boligen er i Graekenland gaar jeg ud fra boligen og lejen i foerste omgang skattepligtig i Graekenland, men da jeg har min permanente bolig og faste indtaegt i Danmark er jeg dernaest skattepligtig i Danmark og derfor ogsaa skal forholde mig til de danske regler?
- Hvis jeg registrerer en udenlandsk bolig paa airbnb vil de saa stadig informere SKAT i DK saaledes man kan oppebaere det foroegede fradrag
Vedr de Danske regler:
- Forbliver jeg dansk momsfri i min personlige korttidsudlejning saalaenge min airbnb udlejning af dele af ejendommen ikke overstiger 50.000 DKK og min resterende udleje til mit Aps er for laengere end 1 maaned ad gangen
- Som jeg forstaar Skats guidelines kan man udleje 2 boliger efter fradragsmetoden. Hvis man udlejer 1 registreret bolig som flere selvstaendige enheder via f.eks. airbnb gaelder det saa stadig for 1 bolig
- Kan mit Aps i de perioder hvor boligen ikke bruges til aeldrerejser udleje via airbnb? uden det paavirker momsbehandlingen af min personlige udleje? Men kan jeg gaa ud fra udlejen i saa fald er momspligtig for selskabet?
- Hvis mit rejseselskab er som beskrevet ovenfor, falder det saa ind under saerreglen for rejseselskaber hvad angaar moms
- Er der et menneskeligt sted at laese om hvordan man beregner moms under saerreglen for rejseselskaber hvad angaar moms. Skats oversigt paa deres hjemmeside er sikkert fyldestgoerende men meget lidt brugervenlig

Det blev en del. Haaber der er nogen paa traaden der er nok inde i reglerne til at hjaelpe:)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47187
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:32

Ja du er dansk skattepligtigg af lejen  her formentlig som kapitalindkomst uden bundfradrag (erhvervsmæssig udlejning - de må du i alle fald checke)- evt græsk skat vil du skulle få modregnet i dobbeltbeskatningn. 
Du kan ikke leje ud via dit ApS hvis du selv ejer den den - så kun via dig selv

abnb kan svare på om de omfattes af Dk regler for udlejning via bureau men for mig lyder det som erhvrvsmæssig udlejnng.
ejer dit ApS den vil du blive højt beskattet af rådighed med mindre du i aftale med bureau har granteret ikke selv t kunne bruge den

vh John hannover

Tilmeldt 3. Jun 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:11
Hej John
Mange tak for input.
Jeg er helt ny på Amino (min første tråd) men jeg har set det et par gange før når jeg har googlet diverse oplysninger så jeg har også set dit navn som aktiv før og med gode svar;)

Tak for at bekræfte at det er både lokalt og dansk skattepligtigt

Lidt overrasket over du mener det kunne være erhversmæssig udlejning.

Så vidt jeg forstår er erhversmæssig udlejning enten hvis man ejer ejendommen i et ejendomsselskab (vi ejer den privat) eller (fra skat) " "Hvis du udlejer en ejerbolig, som du ikke bor i, i en periode på mindst 12 måneder, er det erhvervsmæssig udlejning".
Omend udlejningen totalt over nogle år måske kan blive mere end 12 måneder vil der i et enkelt år næppe være tale om mere end 60 dages korttidsudlejning og 4 måneders langtigsudlejning og vi vil delvis bebo boligen selv (indtil videre er det kun os selv;) den er ikke købt til ren udlejning.

At man ikke kan udleje via eget aps (hvis man lejer i længere perioder til selskabet er det en lov eller er det blot fordi det ikke er gunstigt og i så fald hvorfor

Vi er så "heldige" at vi lige er ved at gøre boligen færdig så den er endnu ikke på airbnb og vi har ikke haft kunder til vores seniorrejser endnu (kun mine forældre som ideen er bygget omkring så det er stadig muligt at tilpasse konceptet;)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47187
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09

Mikmos:

Lidt overrasket over du mener det kunne være erhversmæssig udlejning.

Så vidt jeg forstår er erhversmæssig udlejning enten hvis man ejer ejendommen i et ejendomsselskab (vi ejer den privat) eller (fra skat) " "Hvis du udlejer en ejerbolig, som du ikke bor i, i en periode på mindst 12 måneder, er det erhvervsmæssig udlejning".
Omend udlejningen totalt over nogle år måske kan blive mere end 12 måneder vil der i et enkelt år næppe være tale om mere end 60 dages korttidsudlejning og 4 måneders langtigsudlejning og vi vil delvis bebo boligen selv (indtil videre er det kun os selv;) den er ikke købt til ren udlejning.
så er det ikke erhvervsmæssig
Lade den eje i ApS betyder meget høj skabelonsbeskatning af den tid du har den til rådighed, med mindre skriftlig kontrakt forhindrer privat brug helt

vh John Hnnover

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:06

Tjek om du kommer ind under reglerne for pakkerejser, hvis du sælger ophold sammen med yderligere ydelser (det tror jeg, du gør). Hvis du gør det, skal du være medlem af rejsegarantifonden. Det kan blive dyrt, hvis du ikke er medlem.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)