Hej amino-folk Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg arbejder med oversættelse og kunst og der får jeg min primære indkomst, som jeg så betaler B-skat af. Her til sommer skal jeg hjælpe nogle venner med et par løse catering jobs, hvor de betaler os hjælpere for vores timer med B-honorar. Mit spørgsmål er: Kan jeg både have min enkeltmandsvirksomhed og får disse separate B-honorar, eller skal jeg fakturere for disse løse jobs som del af min virksomhed? Og hvis jeg skal fakturere, skal jeg så også fakturere med moms inkluderet i beløbet? Mange tak på forhånd! |
Hazel:Hej amino-folk
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg arbejder med oversættelse og kunst og der får jeg min primære indkomst, som jeg så betaler B-skat af.
Her til sommer skal jeg hjælpe nogle venner med et par løse catering jobs, hvor de betaler os hjælpere for vores timer med B-honorar.
Mit spørgsmål er:
Kan jeg både have min enkeltmandsvirksomhed og får disse separate B-honorar, eller skal jeg fakturere for disse løse jobs som del af min virksomhed?
Og hvis jeg skal fakturere, skal jeg så også fakturere med moms inkluderet i beløbet?
Mange tak på forhånd!
Du skal IKKE fakturere med moms fra virksomheden. Hvis skat ser det som omgåelse af lønmodtager job - bortfalder momsfradrag for betaleren som får bod og hænger på evt manglende skat. Du kan også få problem
Du kan sagtens have EMV og få jobs ved siden af og bruge det kort du beder arbejdsgiver bruge. Igen er risiko hvis honorar og ikke løn, at betaler hænger på manglende skattebetalinger og kan få bod. Dig sker der næppe det store som modtager men udbetaler skal indberette det til skat i alle fald
Det lyder klart som du er ansat = helt alm løn med skattetræk på det kort du beder dem bruge - og så EMV for sig
Det er ikke frit valg om man er ansat eller fakturerer og skat har fokus og er vakse ved bod-havelågen https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html
vh john Hannover