Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger personer til at arbejde på et proof of concept bygge projekt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Huspriserne er stukket helt af i København. Det bør koste omkring DKK 20.000 at bygge én m2 (dvs. kostprisen inklusiv fortjeneste). Men lejlighedspriserne koster ca. DKK 60.000 alt efter beliggenhed.

Jeg vil gerne starte et projekt hvor man får gang i byggeriet. Lige nu bliver mange nybyggerier blokeret pga. der ikke er politisk opbakning. Hvis man fx bebyggede 1/3 af amagerfælled ville priserne ca. falde til det halve. Det er basic udbud/efterspørgsel så man bør relativt præcist kunne regne ud hvor mange bygninger der skal til for at priserne bliver halveret.

Jeg vil høre om der er nogen der er interesseret i at arbejde lidt på sådan et projekt?

Jeg tænker i første omgang at mødes 4 gange for at lave proof of concept og se om det giver mening at fortsætte projektet.

---

Next steps

Første milestone er at interviewe/overbevise 5-10 personer. Min formodning er at de fleste københavnere er imod højhuse, men går ind for billigere boligpriser. Det ene kan ikke lade sig gøre uden det andet. Et paradoks. Jeg tror derfor at hvis folk har den rette information vil du hellere bo billigt og tillade højhuse.

Det er proof of concept. Hvis det kan lade sig gøre så tror jeg på projektet.

Når første milestone er nået så skal beregninger valideres (På hvor mange højhuse der skal bygges for at halverer huspriserne), der skal laves mock up af hvordan byen vil se ud efter der er blevet bygget, og der skal laves en strategi for hvordan man får nok vælgere overtalt til at støtte projektet. Derefter skal præsentationen vises til nogen investorer og se om de vil finansierer projektet.

FYI jeg har vedhæftet en præsentation som svar til dette indlæg. Har kan ses mere info. Af en eller anden grund kunne jeg ikke vedhæfte det til det oprindelige opslag...

Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Albertslund
Tilmeldt 19. Apr 22
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Heysan

Helt enig i at boligpriserne er stukket fuldkommen af - men selvom jeg går ind for projektet, så vil jeg for alt i verden håbe det ikke bliver til noget, og her rammer du ind i en helt anden del i paradokset.

Vi alle ønsker billigere adgang til boligmarkedet, men ingen af os vil afskrive 1-2-3 mio. på de huse i København vi i forvejen ejer, det betyder at hver eneste københavner som allerede har købt et hus vil være insolvente, da mange boliger er belånt i 80% - og med et værdifald til 50% betyder det at der er en overbelåning på 30%.

Men, det er en virkelig spændende idé.

Jeg savner dog lidt et "Whats in it for me?" for den interesserede part, altså, hvad får man ud af at deltage i de fire møder og eventuelt forsætte med projektet?

//M

Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias, 

Tak for din kommentar. Min "back of an envelope" beregning viser at der skal bygges ca. 7000 højhuse. Det vil tage noget tid. Men ja priserne vil falde. Jeg vil umiddelbart tro at der vil komme et stort dyk i priserne (så snart ideen bliver betragtet som en realistisk mulighed i den bredere offentlighed) og så vil priserne langsom falde til det halve. Hvis du bor i noget du er tilfreds med vil der nok ikke være den store fordel. Dine børn vil få en fordel når de skal købe lejlighed. Varerene burde også blive billigere da erhverslejemål også bliver billigere. Så hvis du køber noget i en butik skal delen der går til at betale sælgers "husleje" også mindre. 

Hvis du fx. har en dyr lejlighed (hvor man godt vil have noget større) så selvom den falder i pris så vil man formentlig kunne have råd til en større lejlighed når man vil købe en. 

Jeg tror også der vil være en positiv effekt på væksten som folk vil nyde godt af. 

Der er mange potentielle faldgrupper i dette projekt og din kommentar skal undersøges nærmere. Min gut feel er at man godt kan komme med nogen gode argumenter på at det på lang sigt for langt de fleste er det rigtige at gøre dvs. at støtte dette projekt. 

Det der vil være i det for dig er at hvis man får nogen investorer fx. nogen "bygge-developers" så kan man få penge for sit arbejde til at kører projektet i mål. Tror sagtens man kan lave en rigtig god revenue model. Måske at man er en af de første der får ret til at bygge på grundene. Men til at starte med er det ikke mit fokus. Jeg gør det fordi jeg syntes det er det rigtige at gøre (og at jeg snart skal købe en lejlighed :)). 

Step 1 er at teste proof of concept og så kan man finde ud af alt det andet bagefter. 

Vil du evt. godt være med på de 4 første møder?

 

Fra Albertslund
Tilmeldt 19. Apr 22
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Heysan Bean

Se, det er her at du rammer spot on - hvis jeg bor i noget jeg er tilfreds med.

Min udfordring er at jeg faktisk bor i noget jeg er tilfreds med -- men jeg vil være meget utilfreds hvis Københavns Kommune vælger at gøre mig (og ca 881.000 andre husstande, Danmarks Statistik) insolvent.

Hvis man bor i et hus idag værdisat til 5 mio. og huset er belånt i 80% (ligesom hovedparten af husene, på godt og ondt er), så vil dit forslag gøre husstanden insolvent med 2-2.5 mio kroner.).

Det betyder - hvis vi bruger dit eget eksempel - også at hvis man har en lejlighed idag, så vil man netop IKKE kunne få råd til noget større, man vil derimod være stavnsbunden til lejligheden indtil man ikke længere er teknisk insolvent.

Hvis man har købt en lejlighed for 4 mio. i Ørestaden, og den så pludseligt kun er 2 mio. kroner værd - så kan man ikke sælge lejligheden før man har afviklet de 2 mio. som boligen faktuelt har tabt i værdi.

Kan man i princippet sælge - ja, hvis banken tillader det. I så fald vil gælden overgå fra et realkreditlån på 1% til et forbrugslån på 20-25%, ergo - det kommer ikke til at ske.

Det er ganske enkelt et regnestykke jeg ikke kan se hvordan du vil forklare er en god idé.

//M

Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mathias, 

Tak for godt input. 

Jeg er ret sikker på det er en god idee for de fleste. Måske ikke for alle. Det svare lidt til at sige at vi skal lægge told alt import for så stiger produktionen i Danmark. Det modsatte sker faktisk og man får ikke udnyttet komparative fordele og frihandel i længden gør alle rigere. 

Hivs vi forudsætter at priserne falder gradvist over 10 år til det halve vil du aldrig blive teknisk insolvent hvis du afdrager på din gæld. 

Projektet vil også være en god idee for dig pga. væksteni samfundet vil være 4% højere per år. Man vil også undgå en venstre drejning af samfundet der måske vil føre til ineffektive politiker og måske til skat af din gevinst. 

Derud vil varer bliver billigere for dig fordi huslejen for erhversdrivene er billigere -> billigere kost pris -> Billigere vare. 

https://www.economist.com/leaders/2020/01/16/home-ownership-is-the-wests-biggest-economic-policy-mistake

Men det ikke sikkert at fordelene er super tydelige for alle og fx. ikke 100 pct. er en god idee for dig som eksisterende ejer. 

Men hvis du fx. har et barn kan det helt sikkert svare sig at støtte dette projekt. I så fald skal dig og barnet bruge 100 m2. I dag vil det koste DKK 10 mio (2X100m2X50K/m2). Du har råd til det, men det har dit barn ikke og må flytte ud på lars t... marker. 

Hvis mit projetk gennemføres har i samlet brug for det halve DKK 5 mio (2x100m2*25k/m2). Dit barn har råd til at købe en lejlighed og du har råd til at bo i din lejlighed. Hvis man har to børn er gevinsten endnu større. 

Hvad siger du til det?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)