Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af "hævet af ejer" i EUR

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Dec 14
Indlæg ialt: 34
Fra  Cykra Ltd Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude,

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed hvor jeg nok har jokket i spinaten. 

Jeg har hævet penge fra EUR bankkontoen til privaten en masse gange mens jeg var i udlandet, og i Billy kan jeg ikke bogføre sådanne transaktioner med andet end DKK.

Overvejede at starte forfra i dinero pga dette, men det ser ud til at de er endnu værre til at håndtere EUR.


I Billy skal transaktionerne således angives i DKK, og jeg har ikke kontrol over kursen, dvs beløbet der trækkes fra EUR kontoen ikke bliver nøjagtigt.

Jeg kunne evt starte forfra og bogføre DKK og EUR kontoen som en enkelt og samme DKK konto, med alt EUR konverteret af mig selv til DKK? Og bare droppe bankafstemningsfunktionen.

Eller er der en smartere løsning?

Tak på forhånd

Venligst
Nicklas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo ikke så smart men for hver hævning så har du vel på kvittering og i banken beløbet i Euro også og så kan du jo udligne den samlede forskel ved EN indbetaling fra dig privat til din Euro på præcis den mængde Euro du fejlagtigt har hævet privat. Det kræver vel bare, at du lægger alle dine Euro hævninger privat sammen i Euro og så overfører præcis det beløb i Euro fra privat til firma Eurokonto - så er alt det udlignet i firmaet? 
Dermed kender du også den kurs for DKK som skulle bruges til at udligne alle de Euro hævninger og den kan du nu bogføre dem med i DKK

Der blev ikke lige regnet evt valutadifference mellem køb og din samlede indbetaling, men det må du (og SKAT) leve med, og DKK og Euro hænger jo ret tæt sammen kursmæssigt.

Du kan altid kun bogføre i DKK (eller alt i en anden valuta) så rettelsen ville ikke være lettere i så meget andet, når du ikke kender dagskurserne (som faktisk så også KAN findes) Din Euro konto vil altid så i DKK i regnskabet, og her er det du vil have kursdifferencer f-eks 31/12 eller når du regulerer, fra hvad der faktisk står i Euro og til hvad du i bogføringen har i DKK: Forskellen bogføres som en samlet kursdifference, og den metode kunne du også bruge for hver hævning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Albertslund
Tilmeldt 19. Apr 22
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Heysan Nicklas

Jeg behøver vist ikke sige en masse om tåbeligheden i at du har gjort det :-D.

I Dinero kan det faktisk lade sig gøre at have EUR posterne inde, og så få den rigtige valutakurs med.

Du skal bare bogføre det som et kreditkøb og bagefter bogfører du selve betalingen fra EUR til DKK (det aktiverer funktionen hos dem).

Sig til hvis du skal bruge en kort video af det :)

//Mathias

Tilmeldt 15. Dec 14
Indlæg ialt: 34
Fra  Cykra Ltd Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det er jo ikke så smart men for hver hævning så har du vel på kvittering og i banken beløbet i Euro også og så kan du jo udligne den samlede forskel ved EN indbetaling fra dig privat til din Euro på præcis den mængde Euro du fejlagtigt har hævet privat. Det kræver vel bare, at du lægger alle dine Euro hævninger privat sammen i Euro og så overfører præcis det beløb i Euro fra privat til firma Eurokonto - så er alt det udlignet i firmaet? 
Dermed kender du også den kurs for DKK som skulle bruges til at udligne alle de Euro hævninger og den kan du nu bogføre dem med i DKK

Der blev ikke lige regnet evt valutadifference mellem køb og din samlede indbetaling, men det må du (og SKAT) leve med, og DKK og Euro hænger jo ret tæt sammen kursmæssigt.

Du kan altid kun bogføre i DKK (eller alt i en anden valuta) så rettelsen ville ikke være lettere i så meget andet, når du ikke kender dagskurserne (som faktisk så også KAN findes) Din Euro konto vil altid så i DKK i regnskabet, og her er det du vil have kursdifferencer f-eks 31/12 eller når du regulerer, fra hvad der faktisk står i Euro og til hvad du i bogføringen har i DKK: Forskellen bogføres som en samlet kursdifference, og den metode kunne du også bruge for hver hævning

vh John Hannover



Hej John! 

Mange tak for det fine svar. Det giver perfekt mening at betale hele beløbet tilbage i EUR og konvertere til DKK og så hive det ud igen ja.
Det bliver nok min endelige løsning her.

Men det drejer sig om et hav af hævninger over 5 måneder i udlandet, eftersom jeg mistede mine private kort og ikke gad tage hjem af den årsag.

I mellemtiden fandt jeg et trick i billy som jeg ville nævne, til de tilfælde jeg kender det præcise beløb i DKK eller jeg kunne udlede det:

F.eks. lavede jeg også hævninger som gik på EUR kontoen efter jeg var kommet hjem i danmark samt at den udenlandske HSBC hæveautomaten hævede i DKK fra min EUR konto og derfor stod beløbet i transaktionsoplysningerne.
Så jeg opretterede en fiktiv DKK bank konto i Billy og oprettede mine private hævninger fra EUR kontoen til den fiktive DKK. Her kan man nemlig godt angive konverteringen mellem DKK og EUR. Derefter lavede jeg så udtrækket til privaten fra den fiktive DKK konto, sådan at alt skulle stemme (bank gebyr godt nok indregnet i vekselkursen).

Jeg troede dog jeg havde alle kurserne, da alle EUR transaktioner også angives i DKK i min bank app, men det viste sig at være den nuværende dagskurs, så der er en masse transaktioner stadig som skal laves om. 

Enten ved at finde den rette dagskurs eller lave dit fantastiske trick ovenfor når jeg får lidt bedre tid. 

Mange tak igen. Hvis du har kommentarer til det jeg har gjort indtil videre, så er de meget velkomne.

Venligst

Nicklas 


 

Tilmeldt 15. Dec 14
Indlæg ialt: 34
Fra  Cykra Ltd Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias:

Heysan Nicklas

Jeg behøver vist ikke sige en masse om tåbeligheden i at du har gjort det :-D.

I Dinero kan det faktisk lade sig gøre at have EUR posterne inde, og så få den rigtige valutakurs med.

Du skal bare bogføre det som et kreditkøb og bagefter bogfører du selve betalingen fra EUR til DKK (det aktiverer funktionen hos dem).

Sig til hvis du skal bruge en kort video af det :)

//Mathias



Mange tak Mathias! Jeg flirtede lidt med dinero, men syntes der så ud til at være mindre support for andre valutaer end billy.
I mellemtiden har som sagt fundet et par løsninger, så jeg forhåbentligt ikke behøver lave hele året om i dinero.

Tak for tilbudet ellers!

vh

Nicklas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicklas Wolff:

det viste sig at være den nuværende dagskurs, så der er en masse transaktioner stadig som skal laves om. 

Enten ved at finde den rette dagskurs eller lave dit fantastiske trick ovenfor når jeg får lidt bedre tid. 

du fortryder nu nok din dårlige tid hvis du inden får en skattekontrol der må se flere bankkonti inkl en fiktiv sejle - for det kan nok give panderynker og yderligere undersøgelser.
det er noget med at tage det NU og regulere enten med dagskurser eller som jeg foreslog helt samlet - det bør kunne lykkes. Har du ikke tid, så find en Billy bogholder der vil korrigere alt ind - og glæd dig over du er EMV og ikke ApS hvor du skulle både betale alt tilbage OG betale skat af den ulovlige hævning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Dec 14
Indlæg ialt: 34
Fra  Cykra Ltd Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for rådet John. Jo jeg må hellere få det gjort snarest.

Jeg har fundet bankens egne dagskurser, så det er vel det ideelle at bruge hva? 

vh

Nicklas


Cookie - John Hannover:

Nicklas Wolff:

det viste sig at være den nuværende dagskurs, så der er en masse transaktioner stadig som skal laves om. 

Enten ved at finde den rette dagskurs eller lave dit fantastiske trick ovenfor når jeg får lidt bedre tid. 

du fortryder nu nok din dårlige tid hvis du inden får en skattekontrol der må se flere bankkonti inkl en fiktiv sejle - for det kan nok give panderynker og yderligere undersøgelser.
det er noget med at tage det NU og regulere enten med dagskurser eller som jeg foreslog helt samlet - det bør kunne lykkes. Har du ikke tid, så find en Billy bogholder der vil korrigere alt ind - og glæd dig over du er EMV og ikke ApS hvor du skulle både betale alt tilbage OG betale skat af den ulovlige hævning

vh John Hannover

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Er de ikke nemmere at bogføre resten, altså de firmamæssige transaktioner? Hvis du absolut vil bogføre de private hævninger i EUR, kan du jo gøre det med de beløb i DKK, som er hævet i banken. Afhængig af bilagsmængden var det også værd at overveje at starte helt forfra og kun fokusere på det, som vedrører firmaet.

Jeg har en 10-15 transaktioner om året i udenlandsk valuta og har bogført dem alle med det beløb, som banken har hævet i DKK. Jeg har aldrig hørt klager over dét.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Økosiden.dk v/Jørgen Kirkegaard:
Jeg har en 10-15 transaktioner om året i udenlandsk valuta og har bogført dem alle med det beløb, som banken har hævet i DKK. Jeg har aldrig hørt klager over dét.
læs indlægget ikke- Det er ikke hævet i DKK det er en Euro konto og så kommer skat da aldrig at anerkende det ikke er til dagskurs med det private

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)