Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende faktura nr. fra køb af privatperson

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg har en PMV og vil foretage køb fra privatpersoner for under 3000 kr. pr køb.
Den online-side jeg handler på, opretter automatisk en faktura for købet. Fakturaen indeholder dog IKKE fortløbende fakturanummer. Er dette et krav ift. min situation?

Mvh,
Frederik
Fra Albertslund
Tilmeldt 19. Apr 22
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Heysan

Når du køber fra private så er der ikke krav om et fakturanummer, men du skal sørge for at bilaget dokumenterer korrekt hvad du køber.

Så der ikke står "Kamera til 10.000", men er specificeret ud "Canon X Kamera, til 10.000" - og så bør du på bilaget notere serienummer og/eller lign.

Så hvis du får besøg af SKAT, så er det ikke tvivl om hvad det er du har købt og/eller om du har snydt på vægtskålen :-).

//Mathias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

FrederikPetri:
Hej.

Jeg har en PMV og vil foretage køb fra privatpersoner for under 3000 kr. pr køb.
Den online-side jeg handler på, opretter automatisk en faktura for købet. Fakturaen indeholder dog IKKE fortløbende fakturanummer. Er dette et krav ift. min situation?

Mvh,
Frederik

det er måske lidt underligt, at den ikke gør det, men det er ikke din sag, det er jo online-sitet som ansvarer for det. Det som faktura skal indeholde er

  1. Navn og adresse på sælger -
  2. dato -
  3. beløb og
  4. klar beskrivelse af varen.

Sælger vil være den du overfører pengene til - og jeg kan ikke gætte om det så er den private du køber fra, eller online sitet, det fremgår ikke af dit spørgsmål.

Overfører du til den private som dermed er sælger, så er det dennes fulde navn og adresse der er minimum

Endeligt skal moms (eller ikke moms) - tydeligt fremgå - og uden moms kan evt brugtmomsordningen anvendes - men hvis du rent handler med brugte varer i din egen shop, vil der generelt være krav om polititilladelse for handel med brugte varer (+ fast driftssted) https://politi.dk/drift-af-virksomhed/handel-med-brugte-genstande-og-pantelaanervirksomhed 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar. Der er de andre oplysninger i nævner, så det burde være fint. Det er den private sælgers informationer der fremgår på fakturaen.

Mvh,
Frederik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)