Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

To ejere af holding

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ejer lige p.t. et holdingselskab (ApS) ligeligt sammen med en anden. Dette holdingselskab ejer et driftsselskab (ApS) 100 %. Driftsselskabet blev stiftet med rullende kapital. Altså blev begge selskaber stiftet på nogenlunde samme tidspunkt. Der er lavet årsregnskab (2021) for begge selskaber.

Alle 40.000 gik fra holding til driftsselskabets bankkonto. Siden da har der været 0 på holdingselskabets konto. Holding skylder dog drift et par tusinde.

Jeg vil gerne stifte et nyt selskab gennem et holdingselskab, men det som jeg har er lige nu delt med en anden. Den naturlige løsning ville være, at vi laver en spaltning af holding, så jeg ejer mit eget holding 100 %, hvor det nye holdingselskab ejer drift 50 % og hvor min partner ejer sit eget holding 100 %, hvor vedkommendes nye holdingselskab ejer drift 50 %. MEN! Min partner er ikke interesseret i at have sit eget holdingselskab af økonomiske årsager men er villig til at træde ud som ejer og direktør i vores nuværende holding, så vedkommende ejer 50 % af vores driftsselskab privat, og at jeg igennem holdingselskabet (bliver omdøbt) ejer de resterende 50 %. Det vil så også sige, at jeg alene ejer 100 % af holdingselskabet, at dette holdingselskab ejer driftsselskabet 50 % og at min partner privat ejer de resterende 50 % af driftsselskabet. Det er umiddelbart den bedste løsning, tror jeg. Min partner er enig.

Kan han nemt udtræde af holding? Han forlanger ingen betaling.

Vi har intet varelager. Alle produkter og værdier er i drift.

Er der noget, som vi skal være opmærksomme på?

Kan vi gøre det selv? Vi vil helst undgå for mange udgifter til revisorer og advokater, da vi stadigvæk er i produktionsfasen, og vi har som sådan ikke omsat for andet end et par tusinde.

Min partner kom med 20.000 og det gjorde jeg ligeså. De er jo stadigvæk brugt til at stifte drift (rullende), så jeg kan ikke umiddelbart se huller i planen.

Mange tak på forhånd!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

mikaelst83:

Kan han nemt udtræde af holding? Han forlanger ingen betaling.

Vi har intet varelager. Alle produkter og værdier er i drift.

Er der noget, som vi skal være opmærksomme på?

Kan vi gøre det selv? Vi vil helst undgå for mange udgifter til revisorer og advokater, da vi stadigvæk er i produktionsfasen, og vi har som sådan ikke omsat for andet end et par tusinde.

Min partner kom med 20.000 og det gjorde jeg ligeså. De er jo stadigvæk brugt til at stifte drift (rullende), så jeg kan ikke umiddelbart se huller i planen.


Forudsat I ikke er nærtstående parter - så kan han træde ud ved at sælge dig sine anparter for 1 krone. Så skal han jo bare nu/først/samtidigt købe 50% af drift fra Holding og det vil også du mene, han så skal betale hvad det er værd for, og det skal han også rent skattemæssigt, da han ikke som hovedaktionær må få en værdi "billigt" ud - 

Hvis han køber driftsanparter privat fra holding - så vil det skulle ske til en reel ansættelse af markedsværdien -som så indgår i holding - hvor de jo også erstatter de 20 t som var hans andel ved stiftelsen + en evt reel værdistigning - da han ellers vil blive beskattet af penge han ikke betalte ved at få anparter han var hovedaktionær i - for billigt

Han får jo ikke penge ud af holding hvis han sælger sine 50% til dig for 0 heller og så har han ingen penge at købe de 50% drift ud af holding

Han kunne - hvis vi siger drift er 100.000 kr værd, sælge sin privat ejede anparter til dig for 50.000 kr (du beskattes af gevinsten du får ved handlen)  - og så med de 50.000 kr købe halvdelen af driftsanparter fra holding - som så bliver en gevinst eller tab i holding alt efter hvilken værdi holding har bogført for drift (formentlig jo i alle fald de 40 t som er skudt in ved stiftelse

jeg ville gå til en revisor og få helt konkret rådgivning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)