Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af eget varelager

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har idag en webshop (i en enkeltmandsvirksomhed) som jeg ønsker at lukke ned for, for i stedet at køre den videre på hobbyplan da jeg ikke har tid til at have det som min primære beskæftigelse, men syntes det er hyggeligt. Jeg har i mit regnskab bogført et varelager på ca. 400.000 ud af det vil jeg sige at jeg kunne afskrive noget da der ikke har været salg i de vare i flere år (ligger bare og samler støv)

Hvad gør jeg? Køber jeg varelageret ud selv? Er det "bare" at betale skat af varelagerets værdig (SKAT af 400.000) eller hvordan gør man det smartest når nu jeg egentlig gerne vil beholde tingene og sælge ud stille og roligt.

Håber mit spørgsmål giver mening - Jeg har før været heldig at kunne få rigtig god hjælp her inde på Amino

Rigtig god dag

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Det er ikke sådan bare lige at lukke. Jeg går ud fra du er momsregistreret, og så er det ikke sikkert at SKAT vil acceptere du afregistrerer for moms og forsætter uden - snarere får du ret klart nej - Man kan ikke være momsregistreret og så ville sælge et lager uden moms - selv om du køber det ud med moms

2. Hvis noget skal afskrives til 0, så start med at forære det bort til - whatever - røde kors butikker e.l. og få KVITTERING for den del du giver bort, så det er klart for skat, at det nu er ude

3. Generelt tages alt lager så ud til indkøbspris plus moms
----------

Start en dialog med SKAT om du under de omstændigheder kan afregistrere for moms. Jeg kan så - ud over momsen, slet ikke se hvad forskel du mener det gør, om du sælger privat = de facto virksomhed  - givet med samme krav til betalingsløsninger, bank og alt i CPR som i CVR, samme regnskab og samme skat - ingen forskel overhovedet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for hurtigt svar. Tanken var egentlig at drive det videre som Hobbyvirksomhed - hvor min forståelse var at det var mere simpelt. Jeg ønsker netop ikke at sælge uden moms. Jeg vil ikke trække ting fra som ikke er nye vare eller noget der relatere direkte til salget - Da omsætningen ikke er så stor længere var min tanke at det ville blive mere overskueligt og der ville ikke være samme behov for netop revisor og bogførring. Er dog godt klar over at der skal skal bogføres nogle indtægter og udgifter (bruger Billy til det idag) - men jeg slap for netop moms, optælling af varelager osv. hvis det hele kørte med beskattede midler.

Kan ikke udelukkes at jeg har et lidt for simpelt syn på ideen om Hobbyvirksomhed :)

// Anders

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Lige et tillægsspørgsmål.

Hvis jeg så vælger at lukke firmaet helt - og forære varelageret til Røde kors for 0 kroner - Så har eg et underskud på 400.000 i firmaet som jeg så ville kunne trække fra i den skat jeg ellers betaler i forbindelse med mit daglige arbejde - rigtig forstået?

Og hvad nu hvis man ikke kan finde andre end genbrugspladsen som vil modtage varelageret (kunne tænkes at det vil kræve en masse arbejde/tid at finde nogle som vil aftage lageret - tid som jeg ikke har) - hvad gør man så?

// Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudsætningen for at kunne tage tab på sådan et lager til fradrag er, at du kan bevise det er tabt. Hvordan du gør er meget op til dig selv, 400 t lyder som rigtigt meget bare at ville kassere. Du må se om du kan få en konkret kvittering der viser hvad du som erhverv har afleveret på genrbugsplads (det har jeg set man kunne tidl faktisk - men besværligt da de jo skal skrive under åå at alt det faktisk var der)

Med lagerværdi 400.000 synes jeg det må være værd at arbejde for at få det solgt eller videregivett gratis til 3. Part, alt fra rødekors, blå bånd eller nye iværksættere der vil kvittere. Værdein er jo høj og ja - så har du fradrag for taget ved luning

OM det giver mening, kunne en revisor givet også skrive under på, at denne har set hele lageret blive destrueret - og så overveje dig gøre det. Det er jo små penge ved siden af 400.000 kr

I værste fald kan du logge ind på skat og skrive under kommunikation, men deres krav vil givet være fuld dokumentation.


vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)