Jeg står i den situation, at jeg har fået nyt arbejde, og i den relation har min tidligere arbejdsgiver tilbudt mig ekstra arbejde/freelance arbejde i min fritid cirka 10 timer om ugen (svinger dog fra uge til uge), fra mit eget udstyr, osv. Til at starte med tænkte jeg at det måske var en god idé med en enkeltmandsvirksomhed med VSO, da jeg i det lange løb har en plan om at gå fuldtids freelance, dog kan jeg se i tidligere tråde omkring emnet her på siden, at det måske er imod Kildeskatteloven. Dette begrundet med at der kun er en virksomhed jeg arbejder for, samt der er under faste vilkår (fast timepris, og pt intet ophørsforhold). Hvad ville I gøre? Kan det overhovedet lade sig gøre som virksomhed (Bikort måske)? Eller bliver jeg nødt til at bede om en almen timelønskontrakt? Tak på forhånd :) Mvh Mogitech |
Du bør gå til en revisor og betale for råd- eller få bindende svar fra skat. Det at du arbejder samme sted i forvejen og nu skal fakturere freelance ved siden af, er først og fremmest en risiko for arbejdsgiver, der vil kunne hænge på skatten hvis du ikke betaler og moms vil blive til udgift og ikke moms, men det kan du jo tage roligt For dig er risiko, at hvis det af SKAT ses som lønmodtagerarbejde, så vil du miste VSO retten - også bagud i tid - så derfor ville jeg undersøge det ordentligt
At arbejde freelance med kun en kunde OG i sær for en man er lønmodtager hos ER meget klar risiko https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html
Få det afklaret med dygtig revisor hvis denne tør give klart svar og ellers via bindende svar fra skat, som revisor kan formulere
vh John Hannover