Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlige årsopgørelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey derude. 

Jeg checkede min årsopgørelse og skulle rette en masse i og med at jeg ikke havde udfyldt min forskudsopgørelse ordentligt. 

Jeg har været selvstændig sidste år og når jeg retter min årsopgørelse bliver jeg spurgt ind til mit selskab. Såsom over og underskud. Er underskud fra ens selskab fradragsberettiget på ens personlige skat (har jeg aldrig hørt om, andet om visse andre former)??? Jeg har desuden solgt selskabet og mistet 120.000 kr i form af mellemregning??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36

Moes23:

Hey derude. 

Jeg checkede min årsopgørelse og skulle rette en masse i og med at jeg ikke havde udfyldt min forskudsopgørelse ordentligt. 

Jeg har været selvstændig sidste år og når jeg retter min årsopgørelse bliver jeg spurgt ind til mit selskab. Såsom over og underskud. Er underskud fra ens selskab fradragsberettiget på ens personlige skat (har jeg aldrig hørt om, andet om visse andre former)??? Jeg har desuden solgt selskabet og mistet 120.000 kr i form af mellemregning??

Gå til en revisor
Nej underskud i selskaber har intet med personlig årsopgørelse at gøre

Det du har tabt i mellemregning lyder mærkeligt. Du har måske lånt selskabet penge som kortfristet gæld med lovpligtig rente i så fald og så er pengene tabt hvis selskabet ikke kunne betale tilbage . Du kan også have tabt din oprindelige ApS kapital og have fradrag for tab på unoterede anparter 

Hvis du ikke mener selskab men virksomhed så er mellemregning ligemeget for skat men underskud -hvis korrekt skattemæssigt = f.eks du ikke bare har vareindkøb som en udgift men flyttet korrekt til værdi i varelager mm - er der fradrag for

vh John Hannover

Tilmeldt 13. Sep 16
Skrevet kl. 23:00

Ja lige nøjagtig, jeg er bekendt med at tab på den oprindelige kapital er værd at tage stilling til, men ligefrem over eller underskud i selskabet. Det var aps form 40k i kapital. 

Syntes bare at det var mærkeligt at få stillet disse spørgsmål, når mu jeg havde aps form. Overskud eller underskud bliver jo bare anført som overført egenkapital såfremt man ikke tager pengene ud og dermed skal beskattes. Underskud overføres til næste års regnskab (nogle revisorer ser det som et aktivt, kan jeg forstå) 

Med hensyn til den interne gækd: Jeg lagde en udbetaling, og det er jo en kortfristet gæld som den nye indehaver er indeforstået med. Det er jo selskabet som skylder mig, så såfremt selskabet/ den nye indehaver ikke snart betaler, så må jeg begære selskabet konkurs. Længere er den sgu ikke, slut med at være niceguy! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18

Moes23:
Syntes bare at det var mærkeligt at få stillet disse spørgsmål, når mu jeg havde aps form
ja det kan du have ret i - jeg kan ikke lige gætte hvad de mangler. Husk du som mere end 50% ejer skal udfylde kontrollerede oplysninger personligt ud over i selskabets selvangivelse https://johnhannover.blogspot.com/2020/10/kontrollerede-transaktioner.html 

Moes23:
Overskud eller underskud bliver jo bare anført som overført egenkapital såfremt man ikke tager pengene ud og dermed skal beskattes. Underskud overføres til næste års regnskab (nogle revisorer ser det som et aktivt, kan jeg forstå) 

Resultatet beskattes jo inden det overføres til egenkapitalen (og ikke selskabskapitalen) - underskud tabes først ved lukning/konkurs

Moes23:
Med hensyn til den interne gækd: Jeg lagde en udbetaling, og det er jo en kortfristet gæld som den nye indehaver er indeforstået med. Det er jo selskabet som skylder mig, så såfremt selskabet/ den nye indehaver ikke snart betaler, så må jeg begære selskabet konkurs. Længere er den sgu ikke, slut med at være niceguy!
husk :
1 du skal stille sikkerhed for at kunne erklære et selskab konkurs ved skifteretten - og det betyder stille sikkerhed på mindst 40.000 kr.
2 du skal jo have 100% bevis for, at i det regnskab som købet blev basseret på, der fremgik det af regnskabet, at selskabet havde en kortfristet gæld til dig, og det vil også skulle fremgå af, at den lovpigtigt skal være med rente du beskattes af, og selskabet har fradrag af - og betaler selskabet ikke - eller beregner du ikke rente, så får du en skat på hvad der nok svarer til skatten af 8% rente - uden du modtager pengene, bare af med skatten, for at bryde loven

Det er IKKE indehaver der skylder dig hvis det er kortfristet gæld i selskabet - det er selskabet - med mindre du har et gældsbrev på sælger

Kan du ikke 100% bevise gælden - og har den ikke klart fremgået af regnskabet inden salg - så taber du, så smid ikke gode penge efter dårlige

god vind med det i alle fald

vh John Hannover

Tilmeldt 13. Sep 16
Skrevet kl. 14:01

Overskud beskattes inden det overføres, men jeg tænkte på at trække dem ud som udbytte til sig selv. Så kommer der jo en ordentlig beskatning, især hvis beløbet overstiger ca. 55k. Ellers er det personlig beskatning og så rammer man jo højest sandsynligt topskatten. Det var i den forstand.

Kontrollerede transaktioner udarbejdede jeg sidste år da jeg skulle lave årsregnskabet til erhvervsstyrelsen, men skal jeg igen udfylde for sidste år når jeg kun har haft selskabet i det første halv år???

John har jeg bogført hver dag, og det fremgår tydeligt af både regnskab, bogføring samt min købsaftale og salgsaftale at selskabet skylder mig penge. Jeg er indeforstået med at det er selskabet, men det er jo den nye ejer som taler på dennes vegne, så et eller andet sted så er det ham eller direktøren som skal traffe valget om selskabet skal betale eller ej. 

Tak for svar John

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:40

Moes23:
Overskud beskattes inden det overføres, men jeg tænkte på at trække dem ud som udbytte til sig selv

ja og det udbytte er jo EFTER overskud og skat - så der fragår 22% og så er der 27/42% du skal af med for udbyttet og dermed ialt af den type indtægter (aktier feks) betalt 40/56% i skat i stedet for 27/42%

Udbytte koster altid mindst det samme som bundskat (og ved 42% samme som topskat)

Kontrollerede skal du udfylde med hver personlige årsopgørelse, så gjorde du det efter 2020 var slut, så skal du nu efter 2021 gør samme. Dertil skal selskabet udfylde den med selskabsselvangivelse hver gang de har en sådan

Fino jeg er med på at det så er person og selskab du bare ser sammen - bare du er klar over det er selskabet som skylder dig - og du skal bruge 40 t i sikkerhed for at konkursanmelde og hvis selskabet så er konkurs får du ikke dit tilgodehavende alligevel formentlig

Start med en jurist der kort sammenfatter dine beviser for lånet - aftalen om tilbagebetalingen osv som fremgår af lånebeviset/aftalen som skal findes mellem dig og selskabet - og hvorfor lånet nu, af dig kan kræves indfriet fra selskabet - - Så bed denne jurist tage den til retten som småsag - eller hvis juristen mener den kan gå direkte til inkasso så den vej

vh John Hannover 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)