Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man gå konkurs med sit ApS ved at fratræde som ledelse?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Kan man lukke sit ApS ved simpelthen at fratræde som direktør/ejer?

Det drejer sig om et ApS ejet og ledet af mig selv og uden ansatte.

Der er en smule gæld i banken, som jeg dog IKKE har kautioneret for personligt Der er ikke rigtig andre kreditorer, kun min revisor men ham betaler jeg nok personligt (og ja jeg skal nok også spørge ham men vil gerne lige kende lidt til reglerne og risiko).

Desværre er der ikke midler til at fortsætte, som i 'overhovedet ingen midler'.

Jeg var engang ansat i et ApS hvor hele ledelsen fratrådte og så blev det tvangsopløst.

Så nu tænker jeg at det måske er det nemmeste? Hvordan fratræder man som ejer og direktør og hvad er der evt. at konsekvenser? kan man blive indkaldt til retten som tidligere ejer/direktør (og hvad hvis man så ikke dukker op?)? Hvis der er rod i moms'en (dog småbeløb) betyder det noget? Jeg er bosat i udlandet og har ikke tænkt mig at rejse til DK bare for det.

Eller findes der bedre måder at gå konkurs på? Husk... der er nul midler til nogetsomhelst desværre.

Mvh.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske et dumt svar - jeg har ikke forstand på det. Men der er sikkert folk der vil have en ApS til et eller andet formål, men ikke har 40.000 kr. Hvis du siger det er småbeløb med Moms og bank osv., kunne det så ikke være en idé at du forærer ApS'en til en anden?

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Albert,

Det er ca 50K kr, så måske ikke helt så småt men alt er jo relativt.

Personligt ville jeg nok være betænkelig med at overtage et ApS fra en anden, der kan jo potentielt være alle mulige kreditorer der så kommer efter een.

Hvis du (eller anden) er frisk på at drive og viderudvikle og markedsføre en privacy online-service med potentiale og 10 års goodwill så kan det godt reddes men det skal være ret snart. Jeg har ikke været god til marketing, men selve servicen er god og der er en lækker app. Der er ikke rigtig brugere på mere, så man skal starte forfra med at få kunder/brugere på.

Mvh.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være opmærksom på at konkursen hænger på dit navn i fremtiden. Hvis du skal starte noget nyt op kan det være sværere at få en erhvervskonto etc.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, hvis der er tale om 50K kr. så er det ligegyldigt - for det er højere end de 40K kr. der skal bruges til at starte en ApS.

Jeg er i øvrigt ikke interesseret i at overtage en ApS - det var mere for hvis der var andre der var. Jeg deler dine betænkeligheder ved at overtage en ApS.

Albert

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej MaxJensen

Øv, det er en ærgerlig situation du er havnet i.

MaxJensen:
Kan man lukke sit ApS ved simpelthen at fratræde som direktør/ejer?

Hvis der ikke er registreret ledelse i selskabet bliver det sendt til tvangsopløsning, i den forbindelse undersøger/afgør skifteretten om selskabet skal erklæres konkurs og der dermed indsættes en kurator til at undersøge selskabet og de transaktioner der har ført til konkursen.

Så det korte svar på spørgsmålet er, ja sådan kan du godt lukke selskabet - det bliver så bare nogle andre der betaler for håndteringen.

"Risikoen" for dig kan vi ikke vide noget om, det kommer an på om kurator synes du har opført dig forkert og evt. stiftet yderligere gæld i virksomheden efter "håbløshedstidspunktet" er passeret - det kan være i form af fortsatte abonnementer, indkøb eller optagelse af lån osv..

Den kendte "risiko" er at du står registreret i CVR med tvangsoplosningen fremover samt du måske vil få udfordringer med at få en bank med på din næste ide, især hvis det er bankgæld der står tilbage.

Få talt det godt igennem med din revisor og evt. advokat, jeg synes helt klart at du skal forsøge at få afviklet selskabet reelt.

Held og lykke med det
/Brian

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)