Jeg har et holdingselskab, som ikke længere ejer andel af anden virksomhed, samtidig er jeg begyndt at fakturerer konsulent timer fra selvsamme selskab. Jeg ville moms registrer mig, men fik beskeden fra erhvers styrelsen at så skulle jeg skifte branchekode - mit spørgsmål er så, kan jeg “bare” gøre det? Og når jeg så gerne vil trække penge ud af mit selskab, afregner jeg så skat som lønmodtager? pft |
1 det er bare at registrere ny branche OG holding ja OG momsregistrere
2 Det lyder meget skattefarligt at fakturere dine ydelser fra holding - Det vil dels let være, at skat ser det som omgåelse af lønmodtager regler - og du slet ikke er selvstændig men bare fakturerer nogen der kræver CVR af dig og give skat over 100% - dels kan jeg ikke forstå du tør gøre det uden momsregistrering
De firmaer der betaler dig har faktisk pligt til at angive det til skat som honorar på dit CVR nr når det er uden moms - og få bod hvis de ikke har gjort det i fald af kontrol
Jeg ville helt ærligt sove uroligt for hvad en skattekontrol udløste - tænk på Flemming Østergaard (don Ø) blot - som fakturere sine ydelser fra sit holding skat langt over 100% samlet (nemlig fuld skat af beløbet og ikke fradrag for det som udgift i selskabet)
3 - Ja så skal du indberette løn og tilbageholde skat - eller når du rammer topskat - udbytte op til 27% grænsen - forudsat du er drift med moms og stensikker på du ses som selvstændig - skat er MEGET aktive i den type kontroller pt og har annonceret fokus på området, da flere og flere arbejdsgivere bare kræver CVR af nogen der reelt slet ikke fungerer som ægte selvstændige - det er IKKE noget man bare selv bestemmer IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Lønmodtager eller fakturere som selvstændig kort (johnhannover.blogspot.com)
vh John Hannover