Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af Holding til drift

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Feb 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et holdingselskab, som ikke længere ejer andel af anden virksomhed, samtidig er jeg begyndt at fakturerer konsulent timer fra selvsamme selskab. Jeg ville moms registrer mig, men fik beskeden fra erhvers styrelsen at så skulle jeg skifte branchekode - mit spørgsmål er så, kan jeg “bare” gøre det?

Og når jeg så gerne vil trække penge ud af mit selskab, afregner jeg så skat som lønmodtager?

pft

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:05

1 det er bare at registrere ny branche OG holding ja OG momsregistrere

2 Det lyder meget skattefarligt at fakturere dine ydelser fra holding - Det vil dels let være, at skat ser det som omgåelse af lønmodtager regler - og du slet ikke er selvstændig men bare fakturerer nogen der kræver CVR af dig og give skat over 100% - dels kan jeg ikke forstå du tør gøre det uden momsregistrering

De firmaer der betaler dig har faktisk pligt til at angive det til skat som honorar på dit CVR nr når det er uden moms - og få bod hvis de ikke har gjort det i fald af kontrol

Jeg ville helt ærligt sove uroligt for hvad en skattekontrol udløste - tænk på Flemming Østergaard (don Ø) blot - som fakturere sine ydelser fra sit holding  skat langt over 100% samlet (nemlig fuld skat af beløbet og ikke fradrag for det som udgift i selskabet)

3 - Ja så skal du indberette løn og tilbageholde skat - eller når du rammer topskat - udbytte op til 27% grænsen  - forudsat du er drift med moms og stensikker på du ses som selvstændig - skat er MEGET aktive i den type kontroller pt og har annonceret fokus på området, da flere og flere arbejdsgivere bare kræver CVR af nogen der reelt slet ikke fungerer som ægte selvstændige - det er IKKE noget man bare selv bestemmer IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Lønmodtager eller fakturere som selvstændig kort (johnhannover.blogspot.com)  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Feb 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:58

Tak John - det lyder slet ikke rart - Principielt har jeg ikke noget at bruge et holding til mere, konsulent timerne er ud over mit faste arbejde - hvad vil du råde mig til?

Og kan SKAT eventuelt hjælpe mig hvis jeg henvender mig direkte til dem? De må vel have nogen som kan hjælpe en uvidende tosse som mig, så jeg ikke kommer til skade

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13

Skat kan hjælpe med typiske JA eller NEJ svar - så hvis du skriver til dem under kommunikation som logget ind i dit holding - og beskriver præcis dit arbejdsforhold - så kan de svare, men du kan ikke fakturere en freelancer tjeneste uden moms fra et holding.

Skat må ikke som sådan være rådgivere i konkurrence med den slags Smile men enhver revisor kan givet for ret små penge rådgive konkret. I holding skal der i alle fald ikke faktureres freelance opgaver  og du må se i linket, om DU - i drift ville opfylde regler til at være egentlig selvstændig, eller kunne blive forkastet og dermed få store skatteproblemer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)