Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør jeg med kontanterne

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt at jeg ikke må nægte betaling med kontante penge. Men jeg synes det er bare så bøvlet, at jeg nu skal en tur til banken for at sætte pengene ind i kontoen. Især nu hvor jeg sjældent kommer ud af døren mere.

Er det så tilladt, at jeg finder kundens faktura, betaler pengene fra min privatkonto til min virksomhedskonto, og putter pengene i min private beholdning? Jeg skal nok få dem brugt på et eller andet tidspunkt privat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du spørger om er, om du må hæve firmaets penge privat kontant og så indsætte dem fra privat til firma via bank

Har du personlig virksomhed kan du gøre det helt som du vil, da hævning privat jo sker i mellemregning og ikke påvirker resultat til skat

I selskabsform ApS må du gå den modsatte vej, for her må du ikke hæve selskabets penge privat nogen sinde, ikke engang 10 minutter, så her må du i så fald evt give selskabet et lån først - 10.000 kr ind - gerne med rente og altid med lånebrev - og så betale det lån delvist tilbage med kontanter 
Taler vi små penge kan du godt undvære renten . men det er nu ikke en fordel, da skat af renten er mindre end af løn og udbytte

Alternativt opbevares i egen "(cigar)kasse" der altid skal stemme, og så bruger du dem når du køber småting til firmaet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det du spørger om er, om du må hæve firmaets penge privat kontant og så indsætte dem fra privat til firma via bank

Hvis "hæve" betyder: "tage ud af kassen", så ja, og alligevel nej. Hvis "hæve" betyder: "bruge et hævekort til at hæve dem fra banken", så nej.

Cookie - John Hannover:
Har du personlig virksomhed kan du gøre det helt som du vil, da hævning privat jo sker i mellemregning og ikke påvirker resultat til skat

Jeg har (endnu) en personlig virksomhed. Jeg er klar over at jeg bare kan putte penge i min lomme, så længe jeg bare bogfører det på den ene eller anden måde. Men det er ikke det, jeg mener. Lad mig sige det på en anden måde:

Jeg har penge i en privat kasse (jeg er antiryger, så jeg har ikke en cigarkasse (joke)). Det er penge som jeg udenom firmaet har modtaget, af folk der købte mine børns brugte legetøj eller tøj der er for småt, eller måske penge som jeg engang har markeret som "overskudsudbetaling" i min virksomhed, har overført til min privatkonto og dermed har taget ud af firma. Eller måske har jeg fået det i en gave til min fødselsdag af min kones bedstemor der har en aversion mod MobilePay, og derfor giver mig kontanter.
Jeg har også penge på en privat bankkonto - det er ikke penge jeg bruger til at betale firmamæssige regninger for. Det er penge, som jeg bruger på betalinger til det lokale energiselskab, min bilforsikring, min mad, mit tøj, osv.
Med andre ord, jeg har mine private penge, som ikke har noget (mere) med firmaet at gøre på to steder: i en kasse derhjemme og i banken.

Derudover har min virksomhed en bankkonto. De seneste mange år har ALLE mine kunder betalt de regninger, jeg har sendt ud, til min bankkonto. Engang havde jeg også en lille kasse til kontanter for firmaet, men det har jeg ikke mere.

Så nu er der én kunde, som valgte at betale kontant: kr. 1.100. Han skulle betale kr. 1.091,00, men gad vist ikke bøvle med mønter, så han puttede kr. 1.100 i sedler i en kuvert og lagde den i min postkasse (så bliver den også brugt).

Jeg kan godt lide at mine private penge er helt adskilt fra firmaet. At Skattestyrelsen i sidste ende blander dem sammen i deres system, er jeg bedøvende ligeglad med: for mig er de fuldstændig adskilte.

Men der er noget med, at man ikke må handle med sig selv. Hvordan den regel er, ved jeg ikke, men jeg husker fra et iværksætterkursus jeg deltog i for nogle år siden (det var jo aldrig for sent at blive undervist i det, jeg havde gang i i forvejen): "Du må aldrig handle med dig selv".

Så hvis jeg nu tager de kr. 1.100, som min kunde kom med, og lægger den i den private kasse, og bruger dem på nye løbesko, så bruger jeg egentligt penge fra min virksomhed. For at holde orden i tingene, MÅ jeg så betale regningen på kr. 1.091 fra min private konto til min virksomhed, eller vil det blive betragtet som "handle med mig selv"? Eller vil det blive set som et forsøg på hvidvask (hurra, hele 1.100 kroner!)?

Albert

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Som John siger, skal du i princippet henover en (cigar)kasse (eller 2), for kontanterne starter jo med at komme ind i firmaet. Afhængig af hvad du nu synes er nemmest at afstemme, kan du så løbende overføre fra firmaets cigarkasse til din egen skotøjsæske ved at indsætte tilsvarende beløb fra privat-kontoen til firma-kontoen. Du kan så overføre beløb for beløb eller ved særlige festlige lejligheder. Måske synes du, at det er en fordel at kontoen står i nul ved årsskift. At lave et egentligt lån er, som jeg ser det, blot ekstra administration. Smag og behag.

(... dette indlæg blev skrevet før 21:12...)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Albert van Harten:
Jeg har (endnu) en personlig virksomhed. Jeg er klar over at jeg bare kan putte penge i min lomme, så længe jeg bare bogfører det på den ene eller anden måde.

Jamen, så kan du da tage kuverten med kontanterne og putte i din lomme :-/

Albert van Harten:
Så hvis jeg nu tager de kr. 1.100, som min kunde kom med, og lægger den i den private kasse, og bruger dem på nye løbesko, så bruger jeg egentligt penge fra min virksomhed.

Det er sådan set det samme, om du putter dem i din private kasse eller i din lomme.

Når det gælder enkeltmandsvirksomheder, betaler du almindeligvis skat af dine indtægter minus dine udgifter. Hvis du ikke er under særlige ordninger, kan du gøre med kontanterne, som du vil. Dette gælder også din bankbeholdning.

Jeg har faktisk læst dit indlæg et par gange, for jeg kan ikke helt se udfordringen, især ikke, hvis det ikke omhandler et ApS eller A/S. Er jeg galt afmarcheret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Albert van Harten:

Cookie - John Hannover:
Det du spørger om er, om du må hæve firmaets penge privat kontant og så indsætte dem fra privat til firma via bank

Hvis "hæve" betyder: "tage ud af kassen", så ja, og alligevel nej. Hvis "hæve" betyder: "bruge et hævekort til at hæve dem fra banken", så nej.

det citat siger man ikke noget men du må godt hæve dem kontant privat og sætte dem i bank personligt ved personlig virksomhed- over mellemregning som ikke påvirker resultatet. I selskabform må du ikke-  der skal selskabet skylde dig penge inden du må hæve noget personligt

Albert van Harten:
Jeg har (endnu) en personlig virksomhed.

det lyder underligt med mindre den ene er et I/S hvor du er delejer, ellers har du ikke flere personlige virksomheder

Albert van Harten:
hvis jeg nu tager de kr. 1.100, som min kunde kom med, og lægger den i den private kasse, og bruger dem på nye løbesko, så bruger jeg egentligt penge fra min virksomhed. For at holde orden i tingene, MÅ jeg så betale regningen på kr. 1.091 fra min private konto til min virksomhed, eller vil det blive betragtet som "handle med mig selv"? Eller vil det blive set som et forsøg på hvidvask (hurra, hele 1.100 kroner!)?


Det er det som er besvaret med ja i personlig virksomhed via mellem regning i i et selskab må du kun tage de 1100 kr hvis du i forvejen skylder selskabet det penge, ellers aldrig - heller ikke som en handel

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det citat siger man ikke noget men du må godt hæve dem kontant privat og sætte dem i bank personligt ved personlig virksomhed- over mellemregning som ikke påvirker resultatet. I selskabform må du ikke-  der skal selskabet skylde dig penge inden du må hæve noget personligt

Det har jeg forstået, men skal den "mellemregning" registreres, bogføres, gemmes på papir, noteres et eller andet sted? For det er bøvl som jeg simpelthen ikke gider.

Cookie - John Hannover:
det lyder underligt med mindre den ene er et I/S hvor du er delejer, ellers har du ikke flere personlige virksomheder


Ordet "endnu" kan betyde noget i retningen som "udover den ene", men også "på nuværende tidspunkt".
Jeg mente det sidste: min enkelmandsvirksomhed bliver forhåbentligt til en ApS inden længe.

I øvrigt har jeg set et tilfælde (kan ikke mere huske hvem det var) der havde en I/S alene: den anden part var enten forsvunden, død eller bare smuttet - men I/S'en var på det tidspunkt ikke opløst eller omdannet til noget andet. Hvad status er nu ved jeg ikke.

Cookie - John Hannover:
Det er det som er besvaret med ja i personlig virksomhed via mellem regning i i et selskab må du kun tage de 1100 kr hvis du i forvejen skylder selskabet det penge, ellers aldrig - heller ikke som en handel


Og det med "mellemregning" er for mig et ukendt område. Måske skal jeg bare lade min bo-holder til at styre det.

Tak for forsøgene til at gøre mig klogere :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)