Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukker virksomhed - hvad med kunder med tilgodehavende?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Den kvikke amino bruger kan se mit tema med lukning af virksomhed går igen.
Men der er mange ting der fylder og i er kloge herinde, så her kommer endnu et spørgsmål.

Jeg har valgt at lukke min virksomhed, økonomien er sund og har god kapital, men jeg træner gevaldigt til at blive udfordret på ny.
Jeg har igennem 8 år haft kunder som at forskellige årsager har haft behov for at sætte et træningsforløb i bero , en eller flere timer til en stk. pris på gennemsnitlig 550 kr. Kunden er altid blevet bedt om SELV at række ud når hun ønskede at bruge sine restimer og fremvise mailen fra mig som dokumentation (en refundering har ikke været muligt) . Der er tale om maksimalt 10-15 af sådanne aftaler. 

Nu når jeg lukker er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal gøre med sådanne kunder og aftaler, særligt fordi jeg ikke har alle aftalerne noteret ét samlet sted. 

Det er min plan at sende en mail ud til alle vores kunder (minus dem som har afmeldt sig at modtage mails fra os) og fortælle dem om lukningen og opfordre dem til at få brugt deres tilgodehavende timer inden lukningen d.15 april)

Mine spørgsmål er så 
1. kan kunder kræve refundering af tilgodehavende? eller er det nok/fair de får 2 mdr til at få timerne brugt?

2. er en generel mail til alle kunder nok, eller skal jeg specifikt række ud til de enkelte kunder og spørge hvad de ønsker at gøre med deres tilgodehavende? (i det omfang det er mig muligt)



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger af hvad der er aftalt skriftlig om du kan give dem 2 mdr pludselig eller de kan påstå at have ret til komme tilbage også efter den tid

Har du ApS skal du jo sikre dig hver og en kunde og leverandør så der aldrig kan være udestående, da du ellers pludseligt hæfter personligt i ApS

Har du personlig virksomhed hæfter du personligt for evigt - uanset du lukker eller ej

Generelt virker det jo pænt at man sørger for at betale tilbage hvis ikke timer er brugt op og man lukker sin virksomhed - og uden anden tydelig aftale - (fra da pengene blev opkrævet, ikke fra nu) , vil det også være det en evt inkasso eller ret kommer frem til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke et svar på dine spørgsmål, men snarere en bemærkning.
Du skriver, at du ikke vil sende en mail til de mennesker, "minus dem som har afmeldt sig at modtage mails".

Hæng mig ikke op på det, men jeg mener at man godt må sende mails til de mennesker, når det handler om forestående lukning af virksomheden, administrative sager og lignende. Hvordan reglen præcist er ved jeg ikke, men jeg har gennem tiden flere gange fået henvendelser fra firmaer, hvor jeg har handlet med og har frabedt mig reklame og nyhedsmails. Disse henvendelser havde ikke noget med salg at gøre, hverken direkte eller indirekte, og af den grund måtte de gerne skrive til mig - blev der oplyst i de fleste tilfælde.

Lidt mere konkret:
Hvis du har 10-15 kunder der har kr. 550 til gode, så handler det om ca. kr. 8.250. Jeg ville tilbyde dine kunder at du betaler de penge tilbage, og at de har to måneder til at reagere på det, da virksomheden vil blive afviklet. Du skriver jo at virksomheden har en god kapital og at økonomien er sund - det læser jeg som "8.250 kr. er peanuts".
Alternativet får du på den ene eller anden måde trukket de kr. 8.250 ud af virksomheden (du skal nok have din revisors hjælp til at gøre det korrekt skattemæssigt), og reservere det i de kommende 5 år på en separat konto. Kommer der så en der vil have sine penge, så kan du betale det fra den konto. Efter 5 år kan du vist roligt antage at der ikke kommer yderligere krav.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Albert van Harten:

Ikke et svar på dine spørgsmål, men snarere en bemærkning.
Du skriver, at du ikke vil sende en mail til de mennesker, "minus dem som har afmeldt sig at modtage mails".

Hæng mig ikke op på det, men jeg mener at man godt må sende mails til de mennesker, når det handler om forestående lukning af virksomheden, administrative sager og lignende. Hvordan reglen præcist er ved jeg ikke, men jeg har gennem tiden flere gange fået henvendelser fra firmaer, hvor jeg har handlet med og har frabedt mig reklame og nyhedsmails. Disse henvendelser havde ikke noget med salg at gøre, hverken direkte eller indirekte, og af den grund måtte de gerne skrive til mig - blev der oplyst i de fleste tilfælde.

Lidt mere konkret:
Hvis du har 10-15 kunder der har kr. 550 til gode, så handler det om ca. kr. 8.250. Jeg ville tilbyde dine kunder at du betaler de penge tilbage, og at de har to måneder til at reagere på det, da virksomheden vil blive afviklet. Du skriver jo at virksomheden har en god kapital og at økonomien er sund - det læser jeg som "8.250 kr. er peanuts".
Alternativet får du på den ene eller anden måde trukket de kr. 8.250 ud af virksomheden (du skal nok have din revisors hjælp til at gøre det korrekt skattemæssigt), og reservere det i de kommende 5 år på en separat konto. Kommer der så en der vil have sine penge, så kan du betale det fra den konto. Efter 5 år kan du vist roligt antage at der ikke kommer yderligere krav.

Det helt generelle er at du ikke må markedsføre dig - du må ikke bygge brand eller forsøge at sælge noget, men det er jo det modsatte du vil. 

Du kan roligt sende en servicemail om at lukke virksopmheden og fortælle hvad folk skal gøre.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ét er jura, og den del er der svaret på ovenover. Noget andet er god skik og brug samt det nemmeste for dig.

Her skulle jeg mene, at det mest fair var at kontakte hver enkelt og fortælle dem hvordan landet ligger. Når det ikke er mere end 10-15 stykker, ville jeg ringe til hver enkelt, og lægge op til et frit valg mellem at bruge timerne eller få pengene retur.

Hvis du hellere vil maile, er det selvfølgelig i orden med en service-mail (som det også blev kaldt ovenover). Når folk har frabedt sig mail, er det jo underforstået, at det er reklame, de ikke ønsker.

Problemet med mail er, at du så er lige vidt, hvis de ikke svarer. Hellere få det bragt i orden med den enkelte, én gang for alle. Det ene udelukker imidlertid ikke det andet.

Rent lavpraktisk kunne du måske bruge Mobile Pay, så du slipper for at skulle udveksle kontonumre.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver sjældent 5 stjerner - denne gang en undtagelse. Det gør jeg fordi her ser jeg en, der ikke (kun) ser på det juridiske aspekt. Personligt mener jeg at etik og moral altid skal stå ovenover loven.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)