Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag I/S - fordeling med ægtefælle

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har har købt et bookingbureau sammen med min kone og har oprettet det som et I/S

Jeg startede firmaet i starten af oktober, og opkøbte et eksisterede bookingbureau pr 31/12-2021, med tilhørende ordrer (provision af arrangementer) som allerede er lukket, men skal afvikles i og betales i 2022. 

Ifølge I/S skal man overfor SKAT opgive fordelingen af arbejde i firmaet. Min kone er først officielt gået ind i firmaet Per 1/1-2022 og jeg har op til, arbejde fuldtid med at opkøbe og forberede. Hun er gået ned i tid pr 1/1-2022

Mit spørgsmål er så:

Da firmaet og tilhørende "varelager" er opkøbt i 2021 og min kone ikke har arbejdet i firmaet før i 2022, skal opkøb/investering fordeles med min kone i regnskab for 2021? 

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Skovbo:
skal opkøb/investering fordeles med min kone i regnskab for 2021? 
de har jo ikke med arbejdet at gøre umiddelbart overhovedet - men er jo netop hendes del af - hvad jeg går ud fra I ejer 50/50.

I fordeling af resultatet mellem parterne vil man normalt lægge en skriftlig ejeraftale til grund - hvor den ene har ret til anden fordeling evt (eller løn(

Investeringen er jo i alle fald ikke en del af indtægten, og vel heller ikke af udgiften - da den vel udgør en værdi i virksomheden, svarende til købsprisen - og ligger på balance siden - og evt afskrives over år og hvor der er drift i virksomheden 

Ud fra din beskrivelse ville jeg altså have en kyndig med på sidelinjen - men ellers uden ejeraftale udgå fra, at resultatet skulle dels lige - og her hvor det er forbundne nærtstående, skal man være sikker på hånden, så skat ikke mener du bare lægger det efter hvem der har skattefordel evt - det kan blive dyr overraskelse siden, så gå til en revisor for at få en "åbningsbalance" med købet + ult balance 31/12 - og få for himlens skyld også opsat en god ejeraftale - også med hvordan i kan skilles i det I/S igen og hvem går hvad og skal hvad. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)