Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdan IVS til ApS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Dec 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er sådan, at mit IVS "skylder" mig en del penge og det skal omdannes til ApS for at kunne fortsætte. Men der er negativ egenkapital, men jeg er i tvivl om, om jeg kan benytte nogle af de penge, som virksomheden skylder ved nedskrivning af det skyldige og så omdanne?
Tilmeldt 15. Dec 21
Skrevet kl. 09:53
Tænker at et konvertibelt gældsbrev kan klare det.
Er dette korrekt forstået?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15

Nej - det skal ikke være konvertibelt men din gæld kan konverteres til egenkapital. Dermed mister du jo så gælden og kan ikke få pengene igen før ved salg eller lukning (svarer til at du indbetalte nye beskattede penge) og det skal via en revisor til godkendelse mig bekendt

Konvertibelt gældsbrev kan man i øvrigt ikke oprette efter lånet. Det skal være del af vedtægter og fandens og hans pumpestok og være inde fra start - og samme skatterisiko i øvrigt.

Der er også risiko for ny skat for selskabet, idet der er en del fald, hvor skat har vurderet, at selskabet var insolvent og derfor beskattet den konverterede gæld Nye regler for omregistrering af IVS’er - BDO 

Du skal være færdig snart, for fra erhvervsstyrelsen giver besked om der skal ske omdannelse (eller det vil blive lukket) har man 14 dage til at reagere

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Dec 21
Skrevet kl. 12:27
Undervejs blev det konverteret gæld i stedet.
Men nu er det gennemført og ser fint ud.
Alternativt havde jeg som privatperson med lån til virksomheden tabt flere penge, hvis det blev lukket.
Jeg må nok hellere få fat i en revisor.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:35

chip12:
Undervejs blev det konverteret gæld i stedet.
Men nu er det gennemført og ser fint ud.
Alternativt havde jeg som privatperson med lån til virksomheden tabt flere penge, hvis det blev lukket.
Jeg må nok hellere få fat i en revisor.

ikke lige forstået hvad det er, at det undervejs blev konverteret gæld i stedet - men JA til at få fat i en revisor i en fart (eller stifte selskaber som www.ditselskab.dk jacob Tøjner som kan den slags - hils evt

vh John Hannover

Tilmeldt 15. Dec 21
Skrevet kl. 12:52
Jeg omdannede det via virk.dk selvbetjening. Så jeg googlede lidt på de to muligheder for konvertering. Enten gældsbrev eller konvertering af gæld. Jo, det blev omdannet, så nu må jeg se. Der er ikke drift i virksomheden pt., så det er ikke ultra kritisk. Jeg tager nu fat i en revisor alligevel.
Mange tak for hjælpen, John.
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2117
Skrevet kl. 16:31

chip12:
Jeg omdannede det via virk.dk selvbetjening.

Det har jeg også gjort, i oktober 2021, med bankkvittering. Men intet svar endnu!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35

chip12:
Jeg omdannede det via virk.dk selvbetjening.
umuligt ud fra dit skriv at sige, om du har omdannet korrekt, hvis du har konverteret gæld til kapital via selvbetjening.

Ud fra dine spørgsmål om det skal være konvertibelt gældsbrev osv, lyder det for mig som om, der er risiko for, at det ikke er omdannet korrekt.

Skulle en omdannelse - f.eks ved overførsel af overskud - eller konvertering af gæld til EK (så selskabskapitalen er mindst 40 t - mens egenkapital så stadigt kan være negativ) - ved en senere lejlighed vise sig IKKE at være korrekt udført, så ville omdannelsen ved en senere konkurs blive set som ulovlig stiftelse, og hæftelsen blive til personlig hæftelse. Det er ejerne og ledelse som ansvarer for, at overførsel til selskabskapital er korrekt gennemført.

Kan du se i CVR at det nu hedder ApS og ER omdannet? Jeg ville få revisor til at gennemgå det regnskab og den generalforsamling osv - som ligger bag konvertering fra gæld til egenkapital. Jeg frygter en del - selvgjorte omdannelser (ser mange der tror at hvis der er penge i banken til de 40t så er det nok, uanset egenkapitalen), vil kunne omstødes ved senere konkurs desværre.

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)