Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteregler enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg er netop startet som selvstændig fysioterapeut og har svært ved at finde ud af, hvad jeg gør med mine udgifter til transport mellem patienter. Jeg kommer til at have patienter på den klinik jeg samarbejder med, og derudover kommer jeg til at have udepatienter, hvor jeg kører ud til patientens eget hjem og behandler.

I den forbindelse har jeg tænkt på at anskaffe mig en cykel, evt leasing gennem Swapfiets.

Kan jeg trække cyklen fra i skat?
Den ene mulighed er, at jeg tager offentlig transport ind til klinikken, hvor jeg kan have den leasede cykel stående.
Den anden mulighed er, at jeg også bruger den leasede cykel som transportmiddel ind til klinikken.
Jeg vil nogle dage skulle cykle fra mit hjem og direkte ud til en patient i patientens eget hjem, jeg ved ikke om dette gælder som privat kørsel?

Er der nogen der har et bud på, hvad jeg gør med fradrag?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Fysio123:

1 Kan jeg trække cyklen fra i skat?

2 Den ene mulighed er, at jeg tager offentlig transport ind til klinikken, hvor jeg kan have den leasede cykel stående.

3 Den anden mulighed er, at jeg også bruger den leasede cykel som transportmiddel ind til klinikken.

4 Jeg vil nogle dage skulle cykle fra mit hjem og direkte ud til en patient i patientens eget hjem, jeg ved ikke om dette gælder som privat kørsel?

1 Nej ikke hvis cyklen er med hjem en eneste gang - og det vil skat nok tro - det ville give en skat af fri cykel, men det korte svar er nej

2 Du kan ikke køre privat på en firma leaset cykel men kan du overbevise skat om, at den alene er på klinikken og aldrig kommer hjem, så er det vel en mulighed

3 Det vil du ikke måtte - du må slet ikke bruge den privat overhovedet og det er transport fra hjem til arbejdet

4 hjem til kunde vil jo forudsætte cyklen er hjemme og dermed er til rådighed så nej

Fysio123:
Er der nogen der har et bud på, hvad jeg gør med fradrag?
køber cyklen selv - bruger din private og fører kørebog og får fradrag efter km bog - om du gider - men igen  ikke som standard fra hjem og ud til kunder eller klinik - kun fra klinik og ud og retur til klinik og gider du så føre kørebog for de små penge som jo alene har fradragsværdien af beløbet (for 2021 0,54 øre i fradrag = værdi ca 20 øre per km)??. men kort - køber en pæn brugt cykel og ser at få gang i forretningen Cool 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Nov 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for dit svar.

Som jeg har forstået det, vil jeg som selvstændig kunne trække mine udgifter fra i skat, hvor cyklen i dette tilfælde er en nødvendig udgift for at jeg kan komme rundt til mine patienter. Er dette helt forkert forstået?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Fysio123:
Hej John,

Tak for dit svar.

Som jeg har forstået det, vil jeg som selvstændig kunne trække mine udgifter fra i skat, hvor cyklen i dette tilfælde er en nødvendig udgift for at jeg kan komme rundt til mine patienter. Er dette helt forkert forstået?


aldrig hjem til klinik - det er befordringsfradrag


Fra hjem til patient skal det være km fratrukket det du sparer ved ikke at køre til din klinik.

Så kan du få de der ca 54 øre per km i fradrag (trække fra dit resultat til skat) men det kræver så kørebog med dato, præcis fra og til (og hvem) og km - 

Vi har jo alle behov for at komme på arbejde og kan ikke trække noget fra, bare fordi det er forskellige steder - men som nævnt - tager du hjem til patient minus hjem til arbejde, så det er de ekstra km alene du får fradrag for via kørebog - så OK

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)