Jeg driver med en kammerat en virksomhed hvor vi sælger malerier fra danske kunstnere i vores online galleri. Spørgsmålet er, hvordan og hvorledes vi skal gøre ift. fakturering når der sælges et værk på vores hjemmeside? Vi sælger andres malerier, de har fuldstændig ansvar for levering, og vi tager en procentdel ved hvert salg. Skal vi selv lave en faktura og sende til vores kunstnere, hvor der simpelthen bare står at vi overfører et beløb, eller er der en anden måde vi skal gøre det på? Vi sælger malerierne på siden direkte, så det er os der modtager pengene, og herefter sender vi kunstnerens del afsted. Vi fungerer som en slags mellemmand, men handler i eget navn som galleri, hvor kunden dog selvfølgelig tydeligt kan se hvilken kunstner de køber fra. Håber det giver mening! Mvh. Emil |
kunstneren bør fremgå af fakturaen da det er kunstneren der får pengene - og det er jo også krav, for kunstnermoms hvis vi taler rene original malerier. Ejer i dem selv og sælger selv - er det normal moms
Jeg ville lade kunstnernavn fremgå klart af faktura blot - - sammen med jeres galleri i så lave afregningsbilag for jeres andel til kunstneren som denne så betaler (mens resten går direkte/hurtigt til kunstneren som har rettigheden til betalingen)
vent og se om galleriejere har en lettere løsning
vh John Hannover