Hej. Jeg skal i gang med en længerevarende opgave i 6-9 måneder, hvor jeg er hyret til at være i virksomheden (kunden) hver dag. I dag bor jeg ca. 250 km væk og skal over Storebælt for at ”komme på arbejde”. Opgaven faktureres via mit ApS, hvor jeg selv er ansat som lønmodtager. Jeg har tænkt mig at bo hos gode venner, så længe opgaven vare og tage frem og tilbage hver weekend. I relation til aftalen med kunden, kan jeg ikke fakturere omkostninger til ophold og transport. Og nu til spørgsmålene: OMKOSTNINGER: 1) Hvis jeg lade virksomheden (mit eget ApS) afholde omkostninger til ophold, mad og andet, så kan alt vel trækkes fra? 2) Jeg kan jo også selv afholde alle omkostningerne privat og er det så ikke noget med at jeg kan få et fradrag i min personlige indkomst per dag? Altså uden dokumentation af omkostninger? På den måde er det ”staten” der betaler, eller hvordan? TRANSPORT: 1) Igen, hvis jeg lader virksomheden (mit eget ApS) UDBETALE mig kørselspenge, så er det vel efter faktisk kilometer antal. Altså fra privat bopæl til arbejdssted og fra arbejdet til mine gode venner hvor jeg opholder mig mens jeg skal møde på arbejde hver dag. 2) Alternativt, kan jeg så ikke få et fradrag for kørt antal kilometer hvis jeg selv privat afholder alle omkostninger og igen, lade ”staten” betale, eller hvordan? Og er det her igen det faktiske antal kilometer eller afstand mellem hjem og arbejde og hvad er hjem her. Mit ”rigtige” hjem eller hos mine gode venner? Håber på godt input. PFT.
|
Jeg kan svare ja til de spørgsmål du stiller her så længe du opretholder bolig i Danmark. Men du starter et helt forkert sted. Du arbejder udenfor Danmarks grænser og arbejder i mere end 6 måneder. Dvs. du bliver skattepligtig i det pågældende udland. Du skal så også beskattes i DK fordi du bor her, men så er det et lempelsesspørgsmål. Taler vi om norden eller Tyskland vil du være berettiget til såkaldt eksemptionslempelse (Ffrholdsmæssig lempelse) men i andre lande vil du være nødt til at sikre at du ikke opholder dig i DK i mere end 42 dage set over en 6 måneders periode, og derved ikke være i DK hver weekend. Medmindre du da gerne vil betale dansk skat.
Du skriver at du fakturerer via dit eget selskab. Jeg har faktisk en anmodning om bindende svar inde hos Skat i en lidt tilsvarende situation.