Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Behøves jeg erhvervs konto til enkeltmands virksomhed?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har lige stiftet en enkeltmandsvirksomhed og jeg har brug for en separat bankkonto, så jeg ikke blænder mine private regninger med min virksomheds. Jeg ved ikke om det er nødvendigt at åbne en erhvervs konto i banken eller jeg kan bøges med en ekstra konto? Hvad er reglerne når jeg er enkeltmandsvirksomhed? jeg har kun erfaring med ApS og der havde jeg en  forretningskonto 

Fra Brørup
Tilmeldt 10. Sep 21
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet har været stillet mange gange herinde, så du kan finde mere ved at søge.

Men svaret er; Både og. 

Juridisk set er der ikke noget til hinder for at du bruger en ekstra konto som din erhvervskonto, når det er en personligt ejet virksomhed. Typisk stiller banken sig dog på bagben, og kan i sidste instans opsige dit private engagement, hvis du bruger en privatkonto erhvervsmæssigt. Bankerne er i dag underlagt nogen ret strenge regler pga. hvidvaskloven, og vil derfor have oprettet almindelige erhvervskonti mod betaling - Hvis de altså ellers ønsker at oprette en til dig.

Mickey 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Mickey - og regn idag med at banken vil kræve privat og firma separeret, da de ellers meget lettere kan få bod for manglende KYC og hvidvaskkontrol. Loven siger alene, at du skal have CVR tilknyttet som nemKonto inden første kontakt med myndighederne - så CVR skal knyttes - og bruges privat uden aftale til erhverv, så må banken låse dine konti indtil det er afklaret
Du skal forvente en eller anden pris https://johnhannover.blogspot.com/2019/10/nemkonto-personlig-virksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Dec 14
Indlæg ialt: 34
Fra  Cykra Ltd Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det virkelig lovgivning at man skal have nemkonto? Det var ikke mit indtryk da jeg sidst researchede. 

Har du et link handy på lovgivningen evt?

Fra Brørup
Tilmeldt 10. Sep 21
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicklas Wolff:

Er det virkelig lovgivning at man skal have nemkonto? Det var ikke mit indtryk da jeg sidst researchede. 

Har du et link handy på lovgivningen evt?

Første resultat på Googlehttps://digst.dk/it-loesninger/nemkonto/lovgivning/

"Loven bestemmer, at personer over 18 år og virksomheder skal have en NemKonto."

Lidt mere nørdet, fremgår det af "Bekendtgørelse af lov om offentlige betalinger m.v." § 1. stk. 2.: 

"Juridiske personer, som er tildelt et CVR-nummer efter lov om Det Centrale Virksomhedsregister, skal anvise en konto i et pengeinstitut, hvortil offentlige myndigheder med frigørende virkning kan foretage udbetaling af pengebeløb. Dette gælder også for en fysisk person, der som arbejdsgiver eller selvstændig erhvervsdrivende tildeles et CVR-nummer, og for virksomheder registreret som erhvervsdrivende hos ToldSkat."

Tilmeldt 25. Aug 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogle banker giver ved længere varende privat engagement gratis oprettelse af Erhvervskonti.

Jeg har lige stifte et ApS og K/S og har til begge firmear fået gratis oprettelse af konti både drift konti og valuta konti. Er helt almindelig privat kunde i banken uden særlige forhold.

Handler meget om hvor forberedt man kommer tror jeg, så de ved der ikke bliver noget bøvl omkring firmaet.

Tilmeldt 15. Nov 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svar!

Med andre ord- ja, det skal jeg. Og så kræver min bank en revisor for at oprette kontoen. Så selv om der ikke er nogle krav om revisor og separat konto når man driver enkeltmandsvirksomhed, så kan man ikke undgå det.. 

Fra Brørup
Tilmeldt 10. Sep 21
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Coffee first:

Tak for alle svar!

Med andre ord- ja, det skal jeg. Og så kræver min bank en revisor for at oprette kontoen. Så selv om der ikke er nogle krav om revisor og separat konto når man driver enkeltmandsvirksomhed, så kan man ikke undgå det.. 


Der er jo heldigvis mange banker :) Jeg ved at Jyske bank stiller krav om revisor - men jeg har været i dialog med mange banker om erhvervskonto, og ingen af dem nævnte revisor, udover jyske. J

Tilmeldt 15. Nov 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er Jyske jeg har..

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)