Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaler IKKE-EU kunder importold af forsendelsesomkostninger / udfyldelse af CN 23

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

 Jeg har et lille retro-firma (jeg sælger altså kun brugte ting), som nu har fået et par ordrer fra IKKE-EU lnade 

Jeg har et spørgsmål angående den told som kunder i IKKE-EU lande betaler ved indførsel, når de har købt fx noget retro (brugt), f.eks. en vase af mig.

 

Hvis jeg fx sælger en vase til en japansk eller amerikansk kunde og jeg sælger vasen til kr 4000,- samt en fragt omkostning på kr 1000,-  altså i alt kr 5000,-

Skal kunden så betale import told af vareværdien (kr 4000) eller af hele beløbe (også fragten) altså import-told af kr 5000?

 Jeg har forstået det sådan, at når varen kommer  til toldbehandling i Japan eller USA, så skal min kunde så betale told af varebeløbet, men ikke af forsendels-omkostningerne. Har jeg forstået det korrekt?

Altså hvis jeg sender varer der koster kr 4000,- og forsendelsomkostninger er kr 1000,- så betaler kunden told af de kr 4000,- men ikke af de kr 1000?

Eller skal der betales told af hele beløbet, altså både varenspris+ forsendelsesomkotninger - altså i dette tilfælde kr 5000,-?

 Hvis det er korrekt, at det kun betales told af varebeløbet (og ikke af fragtbeløbet), skal det beløb jeg opkræver i  forsendelses-omkostninger så altid være ”korrekt” - altså i overensstemmelse med mine faktiske omkostninger (= det som jeg rent faktisk betaler til fx Postnord, UPS eller hvem det nu er) eller må man godt ”tjene” på forsendelsesomkostningerne (altså opkræve fx kr 1000,- når man de faktiske omkostninger for mig kun er fx kr 800)?

Eller sagt på en anden måde-  skal forsendelsesomkostningerne være reelle og i overensstemmelse med de faktiske udgifter?

 Jeg tænker blot på at hvis alt ovenstående er korrekt, så ligger der jo hurtigt en spekulation (for den japanske eller amerikanske kunde) i at varens værdi sættes så lavt så muligt (da kunden jo skal betale told af dette beløb) og at forsendelsesomkostninger sættes så højt som muligt (da der så vidt jeg har forstået ikke betales told af forsendelsesomkostningerne)?

– altså i ovennævnte eksempel i stedet blot at sætte vareværdien til kr 3000 og fragtomkostningerne til kr 2000,-, så betaler kunden jo stadig samme samlede beløb (kr 5.000), men hvis der kun skal betales told af varebeløbet (kr 3000), så er det jo billigere for kunden.

Anledningen til at jeg spørger er også fordi jeg nu er begyndt at sælge mine varer på platformen EBAY.

Det virker sådan set ok, men der en del sælgere som af markedsførings-mæssige grunde sælger med såkaldt "free shipping" (altså gratis forsendelse).

Prisen for fragten er således blot på forhånd indregnet i varens pris, mens det for kunden jo er let straks at kende den samlede pris (da der ikke senere skal tillægges fragtgebyr m.v.)

Når jeg sælger i Danmark eller indenfor EU er fordelingen af varens pris og forsendelses-omkostningerne jo lige meget, da det ikke skal betales told.

 Og så det helt konkrete spørgsmål:

Når jeg nu rent faktisk har solgt en vare til fx Japan eller USA til kr 5000,- med "free shipping" og skal sende varen og udfylde told-dokumenter (blanket CN23), så skal jeg jo i blanketten i forskellige rubrikker oplyse (i en rubrik) varens pris samt( i en anden rubrik) forsendelsesomkostninger.

Hvis jeg på "EBAY" sælger med såkaldt "Free shipping", (men jo på forhånd har indkalkuleret fragtomkostningerne i prisen), skal jeg så også skrive disse eksakte beløb i CN23 tolddokumentet - pris kr 5000 og forsendels-omkostninger kr 0,-)

eller

korrigere fragtomkostninger til den faktiske udgift på fx kr 1000,- og så reducere prisen på varen i forhold til den opgivne pris i annoncen til kr 4000,- - samlet pris er så stadig kr 5000)

 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Importregler er forskellige fra land til land.

Dine køber skal selv finde ud af det, ikke dig.

Ebay tilbyder "Ebay global shipping", hvor alle ekstra udgifter (told, moms) er indregnet.

Piager:
Hvis jeg på "EBAY" sælger med såkaldt "Free shipping", (men jo på forhånd har indkalkuleret fragtomkostningerne i prisen), skal jeg så også skrive disse eksakte beløb i CN23 tolddokumentet - pris kr 5000 og forsendels-omkostninger kr 0,-)

ja, hvad ellers??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

told - evt moms - og gebyrer skal kunden betale af hele den samlede betaling til dig - vare plus fragt, så det gør ikke forskel ved opdelingen

Ebay muligheden lyder da aktuel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)