Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsskat og datterselskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorledes beskattes et moderselskab af værdistigning af et datterselskab?

Datterselskabet har et overskud. Betaler det sin egen skat direkte selv?

Hvis modselskabet betaler skat af stigningen i egenkapital af et datterselskab som aktiv, bliver der jo betalt skat 2 gange af det samme overskud.

Moderselskabet ejer kun 50% af datterselskab, så sambeskatning tænker jeg kun gælder ved 100% ejerskab.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

I udgangspunktet er et selskab som ejes 50% et "associeret selskab", ikke sambeskattet og ikke et "datterselskab".

Ejer et selskab 10% eller mere af et andet selskab så indgår hverken realiserede eller urealiserede tab/gevinster knyttet til ejerandelen i den skattepligtige indkomst for holdingselskabet - herunder altså også en værdistigning.

Det er det generelle svar, men hvis spørgsmålet handler om konkrete selskaber du selv er involveret i, så vil jeg anbefale lige at vende det med en professionel.

vh Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

og som tillæg helt kort NEJ der sker ikke dobbelt (selskabs eller andet) beskatning - uanset hvad i selskaberne

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jan 19
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, begge.

Jeg er ejer og direktør af det ene ejerselskab og direktør i de associerede selskab.

Så jeg formoder at værdistigningen blot trækkes fra skattegrundlaget i ejerselskaberne.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)