Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontantoverførsel fra privatkonto til 100% ejet holdingselskab

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle kloge hoveder.

Jeg har et holdingselskab som jeg ejer 100% af. Der er ikke meget aktivitet, men jeg har nu fået en udgift som jeg skal betale. Jeg skal derfor have overført penge fra min private konto til min erhvervskonto.

Jeg har læst at dette som regel sker gennem et "lån" fra virksomhed til ejer. Er dette virkelig nødvendigt? Jeg vil gerne gøre det på den absolut nemmeste måde.

Er det muligt blot at overføre pengene og så bogføre det på en eller anden post? 

God aften derude :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort udlæg - du får penge tilbage hurtigt kan laves som udlæg men nej
Du kan ikke give et lån uden både et lånebrev OG en rente der SKAL betales lovmæssigt (markeds  ofte 5-7%)

Der er mange der glemmer at stifte med kapital så der er til de ekstraomk de første år

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

I praksis skal du ikke være bekymret for at overføre f.eks. 2.000 kr fra din privatkonto til holdingselskabets bankkonto. Det bliver bare "gæld til ejer/ledelse" i regnskabet og er jo selvfølgelig et lån.

Der er ikke nogen officiel grænse, men beløb i den størrelsesorden ville jeg ikke lave lånedokument for og beregne renter af.

Når man laver denne slags transaktioner vil jeg bare anbefale at man ved bankoverførsler får tydelige tekster på som forklarer hvad overførslerne dækker over.  På selskabets bankkonto vil det være fint med tekster som "Lån fra ejer privat" og "Lån retur til ejer privat"

Venlig hilsen

Steffen

Tilmeldt 6. Apr 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak det vil jeg gøre så.

Dette er selvfølgelig et temperamentsspørgsmål, men hvor vil du sige beløbsgrænsen går for at skulle oprette et lånedokument?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad mig formulere det sådan at hvis jeg kiggede på en vens regnskab og så en gæld til ejer/ledelse på 10.000 kr eller derover uden aftale på papir, så ville jeg venligt påpege at der bør laves en simpel aftale og beregnes renter. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

memo-hooked:

Tak det vil jeg gøre så.

Dette er selvfølgelig et temperamentsspørgsmål, men hvor vil du sige beløbsgrænsen går for at skulle oprette et lånedokument?

lovmæssigt ved 0,10 kr da loven foreskriver, at alle transaktioner og aftaler med ejer skal kunne dokumenteres - men der har man måske bankoverførslen

Jeg ville altid skrive det helt kort - at X har lånt ApS y kr på anfordring (og ved måske 10.000 og op tilføje renten) Husk renten er billigt beskattet i forhold til at få penge ud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Apr 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar til jer begge.

Skal disse dokumenter indberettes nogle steder eller skal virksomheden blot opbevare dem som dokumentation?

Er der nogen lov der foreskriver minimumsrenten? Og bare lige for at få det skåret helt ud i pap, så vil min virksomhed årligt skulle lave en udbetaling til ejer, for de renter som er tilskrevet i løbet af året?

Ud fra det I begge har skrevet, så tænker jeg at lave et lån, med et meget simpelt dokument. Da beløbet er under 10.000kr. vil jeg ikke tilskrive nogen renten. Hvis jeg i fremtiden skal låne virksomheden flere penge, og det "samlede" beløb jeg som privat har ude at svømme, så vil jeg tillæge en meget lav rente på det nye beløb

God weekend.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bare have dem ved en kontrol

Ja loven siger disconto + om jeg husker ret 2 - men ofte anvendes 5-7% 

Du har IKKE specielt glæde af lav rente. Virksomheden har fradrag og du beskattes som kapitalindkomst - det er lavere skat end du betaler af løn eller udbytte som er eneste to andre muligheder. Derfor må du heller ikke bare få for højt, men det som feks banken ville have for at låne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Apr 18
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok perfekt. Tak for afklaring.

Okay det vil jeg have in mente. Som du nok kan fornemme er bogføring ikke min stærkeste side. Derfor stræber jeg efter den nemmeste løsning, og da beløbene er så små, tænker jeg ikke de skattetekniske fordele kan mærkes :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)