Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gældseftergivelse af lån til holding

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Aug 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino.

Jeg står i den situation og skal lave årsrapport nu her. I starten af mit holding + drift lavede jeg et lån til mit holding så det kunne betale gebyrer i banken, men står i den situation at der ingen penge er tjent i virksomheden og jeg derfor ikke har penge at kunne trække op i mit holding til at tilbagebetale lånet. Er det muligt at eftergive denne gæld uden og skulle betale skat i holding af det lånte beløb? Jeg har fundet dette ( retsinformation dk - /eli/retsinfo/2019/10122, links er ikke tilladt?) og som jeg forstår det, er det muligt at eftergive gælden i holding uden at skulle betale skat.

Hvis dette gøres, skal dette i driftselskabet så indberettes som en øvrig finansiel omkostning? Det giver mest mening for mig.

Tusind tak for eventuel hjælp. :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

var det DIG der lånte holding pengene eller dit selskab. Jeg opfatter det som driftsselskabet.

Jeg er ikke stensikker så VENT på andre - men ved koncernforbundne selskaber mener jeg at huske, at det ikke medfører skat i låntager men jo heller ikke fradrag i giver (det er årsagen til der ikke er skat i modtager, at det modsvares af ikke fradrag (som ikke har med underskudsbegrænsningen at gøre som jeg ser det . men VENT på andre, eller gå til en revisor
Reglen må være: Gevinst på gæld til koncernforbundne og sambeskattede selskaber er skattefri, når det långivende selskab ikke kan fradrage det tilsvarende tab på fordringen
I så fald kan det ikke være anden finansiel omk som jeg ser det, da det ikke giver fradrag for långiver - og dermed ikke skat for modtager - men må være ren status post - men som nævnt VENT
 
Overvej gældskonvertering evt til selskabskapital

Overvej også stærkt en revisor til at gennemse regnskaber og rådgive - også så du får behandlet evt tab af kapital til under halv i begge selskaber korrekt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg takker for den flittige deltagelse i forumet jeg har set igennem årene John :)

Har de et gæt på hvilken rubrik der er passende at indskrive lånet i ved drift? Synes selv "Tilgodehavender hos tilknyttede virksomheder" under aktiver lyder som et felt der kunne lyde relevant, men i det tilfælde har jeg ingen ide om hvordan det skal udlignes under passiver.

Vil selvfølgelig ikke lave en fejl der, da jeg ellers kommer til at indberette et større tab til skat end jeg reelt har haft.
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du har privat lånt penge til dit holding, ikke?

Det er der ikke problemer i at lade stå til der en dag kommer penge i kassen. I holdingselskabet er det blot "Gæld til selskabsdeltagere og ledelse" (kortfristet antageligt)

Venlig hilsen

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

fsab22:
Har de et gæt på hvilken rubrik der er passende at indskrive lånet i ved drift? Synes selv "Tilgodehavender hos tilknyttede virksomheder" under aktiver lyder som et felt der kunne lyde relevant, men i det tilfælde har jeg ingen ide om hvordan det skal udlignes under passiver.

Vil selvfølgelig ikke lave en fejl der, da jeg ellers kommer til at indberette et større tab til skat end jeg reelt har haft.
Det lyder fint med tilgodehavender hos tilknyttede virksomheder mod bank hvor pengene blev flyttet - og i holding - kortfristet gæld  Husk der er krav om lånebrev (bare lille et) og markedsrente mellem selskaberne der er forbundne - ofte ca 4-7% som skal betales for ikke at give skat for den fiktive ikke modtagne rente hos modtager, uden fradrag hos betaler

Og jeg forstår dig som, at det dit drifts ApS der har låne Holding ApS nogle penge - måske enda ganske lidt, til bank og andre småudgifter - men str er ret underordnet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)