Jeg er meget i tvivl om hvordan de forskellige regler er med køb af bil, og hvornår man skal betale moms og ikke moms.
Jeg har taget fat i nogle personer inde ved skat, og der er ikke rigtig nogen som kan svare på mine spørgsmål.
De siger at det nok er bedst at tage fat i en revisor, men kan det virkelig passe at man ikke kan få oplyst regler, udan at man skal betale en revisor for det? Hvis Skat ikke engang kender sine egne regler, så er det sku da noget værre noget..
Eller tag op til Skat og få brochuren "Varebiler på gule plader" fra august 2007. Det er en meget fin og letforståelig (med eksempler) forklaring på de mange forskellige bilforhold der kan være.
Men jeg kan stadig ikke forstå at man ikke kan få sådanne ting oplyst ved dem som har lavet reglerne, det er da lidt underligt. Jeg føler lidt at de har lavet nogle regler som jeg skal overholde, men jeg skal betale for at få disse regler opfyldt, eller giver det ballade, og muligvis en bøde. Det er sku en go forretning :-)
Ja den ene jeg snakkede med inde ved Skat mente at man kunne få momsen tilbage hvis jeg købte en bil på hvide plader.
Men jeg har fået et godt tilbud fra en forhandler, så jeg har tænkt mig at købe bilen privat i første omgang, og så sælge den til mit kommende Aps når det bliver oprettet om ca. 3 mdr.
Men skal jeg så betale moms af den? og hvad hvis jeg sælger den igen, får jeg så prisen inkl. eller eks. moms?
Havde regnet med at jeg kunne få besvaret sådanne spørgsmål ved skat, men det er åbenbart en lidt for stor opgave for dem, og syntes det er lidt bekymrende at de ikke kan svare på det, det burde da være simple spørgsmål..
Så er det fordi du har talt med de forkerte folk hos Skat. Du har før spurgt til det og svaret er kort og godt at du ikke kan få fradrag for moms på en hvidpladebil og du kan heller ikke få fradrag for moms på en gulpladebil hvis denne også anvendes af dig privat (evt. som fri bil). Er der tale om en gulpladebil over 3 tons vil du kunne få delvist momsfradrag.
Den folder som bliver omtalt kan hentes på Skats hjemmeside og giver svar på de fleste spørgsmål. Når det så er sagt er folderen forvirrende og tvetydig med hensyn til beskrivelsen af de forskelle som gælder på det skatte- og momsmæssige område, men simple spørgsmål som dem Allan her stiller kan man læse af folderen.
Jeg var bare i tvivl da der er flere som mener, at det kan lade sig gøre at slippe for moms på en bil med hvide plader, derfor kontaktede jeg Skat, hvilket resulterede i at jeg blev mere i tvivl.