Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfradrag ifm. min enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 19
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

2 spørgsmål:

Kan jeg søge om momsfradrag på udgifter, som jeg selv fakturerer for, men hvor det jeg betaler for, ikke står i mit eget navn - f.eks. benzintank jeg selv betaler for til en bil jeg bruger ifm. virksomheden, men som ikke står under mit navn?

Hvor lang tid må der gå fra at jeg fakturerer for et produkt eller tjeneste til at søge om momsfradrag på udgiften? Skal det ske i det samme kvartal jeg indberetter moms for, eller må der godt gå en længere periode?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

bezos65:
Kan jeg søge om momsfradrag på udgifter, som jeg selv fakturerer for, men hvor det jeg betaler for, ikke står i mit eget navn - f.eks. benzintank jeg selv betaler for til en bil jeg bruger ifm. virksomheden, men som ikke står under mit navn?

Den var kringlet - Den faktura du skal have momsfradrag på skal være i din enkeltmandsvirksomheds navn - men du kan ikke umiddelbart fylde benzin på andres biler i din virksomhed - Jeg vil mene skat dog vil acceptere det, hvis du modtager bilen helt fyldt - fører nøje kørebog der dokumenterer al kørsel - til hvem og hvorfor km osv - og så fylder bilen op igen, lidt som ved billeje hvor man selv skal levere bilen retur fyldt. Du bør få kvittering i dit navn fra tanken - men det er IKKE givet skat accepterer det, da det jo i den grad er selvkontrol at kørebog og alt stemmer. Der er ikke momsfradrag ved noget til hvidpladebiler

bezos65:
Hvor lang tid må der gå fra at jeg fakturerer for et produkt eller tjeneste til at søge om momsfradrag på udgiften? Skal det ske i det samme kvartal jeg indberetter moms for, eller må der godt gå en længere periode


Også knudret spurgt synes jeg. Det du fakturerer har du jo ikke momsfradrag for - men det du køber og som du har en faktura på med dansk moms tydeligt fremgående, har du momsfradrag på. Du kan sagtens købe noget det ene år og så først sælge det næste år, så der er ingen begrænsninger. 
Du har momsfradrag ved købet i den momsperiode det er købt men ikke fradrag for udgiften, før varen er solgt - til da er den værdi af varelager

Du søger ikke om momsfradrag - du angiver moms - i begyndelsen hvert kvartal som købsmoms og salgmoms (og evt import mm)

Det er ret farligt at ville drive virksomhed uden at kende alle disse helt basale ting, alt for mange ender med stor momsbod eller skattegæld.

Du kan lære mere om regnskab i letlæst e-bog eller paperback introduktion til regnskab

Om det basale ved at drive personlig virksomhed i e-bog eller paperback Personlig virksomhed 

Og endeligt om fradrag for firmaer - med 2021 satser og mere end 70 konkrete fradrag i e-bog Fradrag 2021 

Endeligt har skat ofte gratis kurser i kommunerne - om det helt grundliggende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)