Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtrædelse af vedtægter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
Jeg har et spørgsmål angående vedtægter i et ApS.

TL:DR;
Hvis en part i et ApS bryder vedtægter, kan denne retsforfølges?


Lidt baggrundsviden:
Vi er nogle butikker som sammen er medlem af en indkøbsforening med vedtægter og bestyrelse.

For nogle år siden besluttede bestyrelsen at oprette en fælles webshop som skulle sælge varer i vores fælles navn, og vi alle betalte udgifterne til siden og delte indtægterne. Så pga. omstændigheder der er sagen uvedkommende skulle webshoppen overtages af en af medlemmerne (altså en af butikkerne)

I vedtægterne står der at hvis en kunde ønsker at handle på webshoppen, skal kunden bestemme hvilken butik der skal have ordren.

Vi har så opdaget at butikken der stod for administrationen, har udelukkende solgt varer fra egen butik og beholdt omsætningen, altså ikke delt ordrene ud på de forskellige medlemmer.

Dette ser jeg som et brud på vedtægterne.
Det drejer sig om en stor omsætning, så sagen er ikke uden betydning.

(Jeg holder navne, kunder, kollegaer osv. ude af spørgsmålet her)

Mit spørgsmål:
Er det ulovligt at bryde vedtægter man er underlagt, da man er medlem af en forening?
Hvordan vil I håndtere sådan en sag?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Forstår det som I har fælles ApS som sælger varer (du skriver så også en forening for at forvirre)- og at kunderne ved køb skal kunne vælge mellem div butikker.

Hvordan adm så har kunne gøre det umuligt - uden I kunne se det - er lidt uklart - men hvis medejer af ApS bryder vedtægter - eller for den sags skyld opfører sig groft illoyalt mod selskabet - så vil det være et civilt søgsmål som I skal til advokat med. Det er ikke noget der lægger op til politianmeldelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, beklager forvirringen.

Tak for det hurtige svar.

Bare for god ro og orden, er konstellationen således:
Moderselskab (ApS) - som jeg kaldte indkøbsforening/forening

Underselskaber, som hver ejer en part i moderselskabet.

 

ét af underselskaberne har overtrådt moderselskabets vedtægter.

 

Jeg skal lige være hel sikker på, at jeg forstår dit svar: Er det strafbart at overtræde en virksomheds vedtægter?

Eller er det kun muligt at påtale overtrædelsen, og ekskludere underselskabet der har overtrådt vedtægterne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et civilt søgsmål mod det selskab der har brudt vedtægter (og aftaler mm) så det er via advokat - og kræve evt erstatning og ekskludere. Det er ikke noget med automatik eller politi - det er advokat og retten, hvis ikke modparten frivilligt gir erstatning eller sælger sine anparter til jer andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jenshansen911:
Hvordan vil I håndtere sådan en sag?

Hvad siger personen som i mener har brudt reglerne? Med mindre det er flere hundrede tusinde ville jeg glemme alt om retssager. Procesrisikoen er for høj til at det kan betale sig. Så jeg ville helt klart forsøge at tale med personen og prøve at finde en mindelig løsning.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

At bryde en aftale, som det lyder til, der er sket i det konkrete tilfælde, det kan forfølges, men det er ikke en overtrædelse af straffeloven eller andet.

Det vil være et civilt søgsmål/retssag mellem dig og firmaet, som har overtrådt aftalen, alternativt alle jer andre mod firmaet, som har overtrådt aftalen.

Sådan en sag, skal behandles af domstolene, og her vil du/I skulle have advokat på. Så omkostningerne til at føre sagen er ikke ubetydelige, da det lyder til at være en sag, som godt kan være relativt kompleks, især i forhold til bevisbyrden. Derfor er udgifter til advokat i niveauet 50-120.000 kr ikke urealistisk, måske endda endnu højere.

Derfor skal du/I være meget sikre i jeres sag, herunder hvilke beløb det drejer sig om, før I evt begynder at bruge tid og kræfter på at involvere advokater.

Alternativt kunne I overveje som en start, at forelægge modparten jeres sag, herunder varsle at I overvejer at gå rettens vej, såfremt der ikke findes en løsning, som alle kan leve med. Det er både hurtigere, billigere, og I sparer alle en masse tid og ressourcer, som I kan bruge I jeres butikker i stedet for.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)