Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække moms af privat køb til virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har købt en maskine med min private konto som udelukkende bruges til min virksomhed. Er det muligt at jeg kan få refunderet momsen og hvordan? Jeg vil gerne beholde pengene I min virksomhed og er ikke interesseret i at få pengene retur til min privatkonto da økonomien er lidt træg. Jeg købte Maskinen ny fra en anden moms registreret virksomhed i Danmark og mit firmas navn og cvr er registreret på på fakturaen. Min virksomhed er en APS. Værdien af købet var på 1599. Kr.

Vh
Tilmeldt 14. Apr 21
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Det kan du sagtens.

Som jeg forstår har du købt en maskine til din virksomhed og den bruges i forretningsøjemed. Du har bare lagt yd af egen lomme, hvilket er meget normalt. Du har derfor en mellemregning med din virksomhed i dit favør.

Din virksomhed skylder altså dig penge- disse penge overfører du bare fra virksomheden til dig selv, når virksomheden har mulighed for at overføre. Husk at tage renter for beløbet. Alt skal bogføres. Du skal derfor også angive i din personlige skat evt. Rente under punktet anden kapitalindkomst.

Men kæbet af maskinen bogfører i virksomheden og dermed også momsen.

Vh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du bogfører bare via mellemregning og bruger faktura helt som normalt - Du må gerne selv lægge ud men aldrig lade firma betaler for dig. Din mellemregning hedder - kortfristet gæld - og så længe små penge uden rente men bliver det mere, skal der lånebrev til og beregnes og betales markedsrente


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Apr 21
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Helt enig med John. Fedt du lige huskede ogaå at minde mig om gældsbrev, det er nemt at glemme når det er transaktioner mellem sig selv og sin egen virksomhed.

Forresten John jeg er med på at virksomheden aldrig må ligge ud for dig som privatperson, det kan medfører bøder. Men jeg har læst tilfælde hvor man kommer til at bruge det forkerte kort når man eks. Står netto. men får man overført belæbet tilbage igen, har det så noget betydning- jeg tænker ogsp indenfor hvilken tidsramme skal beløbet ind igen. Jeg læste engang at såfremt ovenstående var sket skulle beløbet overføres tilbage hurtigst muligt, men hvad er hurtigst muligt?

Vh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortenfrost23:
jeg har læst tilfælde hvor man kommer til at bruge det forkerte kort når man eks. Står netto. men får man overført belæbet tilbage igen, har det så noget betydning- jeg tænker ogsp indenfor hvilken tidsramme skal beløbet ind igen. Jeg læste engang at såfremt ovenstående var sket skulle beløbet overføres tilbage hurtigst muligt, men hvad er hurtigst muligt?

det er ændret og revisor, ext. bogholdere og bank skal anmelde selv 8 timers fejl på 100 kr til SØIK. OM man så får konsekvens er nok en noget anden sag - men det er ulovligt selv med en lille fejl

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. May 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for det hurtige svar.

Så det skal bare bogføres i virksomheden, men jeg er ikke helt sikker hvad skal jeg vælge under konto og modkonto ?

Jeg bruger Dinero

Vh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Modkonto udlæg ejer i kortfristet gæld

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mortenfrost23:

Forresten John jeg er med på at virksomheden aldrig må ligge ud for dig som privatperson, det kan medfører bøder. Men jeg har læst tilfælde hvor man kommer til at bruge det forkerte kort når man eks. Står netto. men får man overført belæbet tilbage igen, har det så noget betydning- jeg tænker ogsp indenfor hvilken tidsramme skal beløbet ind igen. Jeg læste engang at såfremt ovenstående var sket skulle beløbet overføres tilbage hurtigst muligt, men hvad er hurtigst muligt?

Vh

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1946441:

Fejlekspeditioner og omgørelse

Tilbagebetaling ophæver beskatningen, hvis der er tale om fx penge, der blev overført ved en fejl, eller hvis personen får tilladelse til omgørelse efter SFL § 29.

Hvis der åbenlyst er tale om en fejldisposition, og du betaler tilbage inden for et par dage, så vil lånet ikke få skattemæssige konsekvenser. Efter praksis så skal der vitterlig heller ikke gå mere end et par dage. Lånet skal stadig indberettes af revisor, som John anfører.

Det kan være en god idé at låne selskabet et mindre beløb, så du kan modregne i dit tilgodehavende når noget sådant sker. Så længe tilgodehavendet kan dække det hævede beløb, vil der ikke opstå noget aktionærlån.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

AdamAftenbakke:

Hvis der åbenlyst er tale om en fejldisposition, og du betaler tilbage inden for et par dage, så vil lånet ikke få skattemæssige konsekvenser. Efter praksis så skal der vitterlig heller ikke gå mere end et par dage. Lånet skal stadig indberettes af revisor, som John anfører.

Det kan være en god idé at låne selskabet et mindre beløb, så du kan modregne i dit tilgodehavende når noget sådant sker. Så længe tilgodehavendet kan dække det hævede beløb, vil der ikke opstå noget aktionærlån.

enig i det ikke har skattekonsekvens ved lyntilbagebetaling af fejl - og næppe heller andet fra SØIK - som må have nok at se til med indberetninger af den type kunne man frygte. 
Banker, med subjektivt hvidvask ansvar og ansvar for "svindel" er heller ikke vilde med den type fejl. God ide at have et lille tilgodehavende løbende - og så ellers sæt noget på det firmakort - rød tape oder etwas så det ikke lige ved en fejl svinges

Så en webshop - tror det var i facebook forum - som havde fået tilknyttet privat konto til ApS ejet webshop og ikke opdagede det første måned så alle kunde betalinger gik til privaten. Tydeligt ren svipser, men ikke noget bank og andre var ret glade for (han fik besked om, at du lukkede hans erhvervskonto som ellers var ubrugt - af frygt for hvad de kunne rodes ud i den kære bank - ved så ikke om han fik forhandlet den på plads alligevel)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)