Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ingen depositum retur, selvom lokaler er genudlejet i København?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære gruppe

Jeg er passiv investor in en cafe i det indre København, tæt på Strøget. Den har desværre ikke overlevet coronakrisen og har måttet lukke. Udlejer har tilbageholdt de 3 måneders depositum, hvilken de jo umiddelbart godt må. Men loven siger også at lokalerne skal søges udlejet hurtigst muligt for at minimere den tidligere lejers tab.  Her har vi et problem. De 3 måneder dækker indtil juni måned, men jeg så under et besøg i København at lokalerne var ved at blive nyindrettet af nabobutikken. Nabobutikken har samme udlejer!  De har, fandt vi ud af, overtaget lejemålet og har åbnet lige efter Påske.

Vi gjorde selvfølgelig udlejningsfirmaet opmærksom på at der må være sket en fejl, da det ikke fremgik af slutafregningen.

MEN man bliver klogere..

Udlejeren oplyste at man i forbindelse med genudlejningen har aftalt med den nye lejer (som i flere år har lejet nabonitikken af samme udlejer) at de først skal betale leje fra juni måned, dvs. at udlejer ikke skal betale nogen af de 3 måneders depositum tilbage til den tidligere lejer. 

Det blev kaldt en slags "starthjælp", men netop denne metode sikrer at der ikke betales noget depositum tilbage. 

Så lige nu benytter den nye butik lokalerne, mens huslejen i 3 måneder dækkes af vores depositum. 

Smart eller fusk...  Man kan ikke lade være med at føle sig temmelig snydt..

Kan det virkelig være lovlig??

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

KMP:

Kære gruppe

Jeg er passiv investor in en cafe i det indre København, tæt på Strøget. Den har desværre ikke overlevet coronakrisen og har måttet lukke. Udlejer har tilbageholdt de 3 måneders depositum, hvilken de jo umiddelbart godt må. Men loven siger også at lokalerne skal søges udlejet hurtigst muligt for at minimere den tidligere lejers tab.  Her har vi et problem. De 3 måneder dækker indtil juni måned, men jeg så under et besøg i København at lokalerne var ved at blive nyindrettet af nabobutikken. Nabobutikken har samme udlejer!  De har, fandt vi ud af, overtaget lejemålet og har åbnet lige efter Påske.

Vi gjorde selvfølgelig udlejningsfirmaet opmærksom på at der må være sket en fejl, da det ikke fremgik af slutafregningen.

MEN man bliver klogere..

Udlejeren oplyste at man i forbindelse med genudlejningen har aftalt med den nye lejer (som i flere år har lejet nabonitikken af samme udlejer) at de først skal betale leje fra juni måned, dvs. at udlejer ikke skal betale nogen af de 3 måneders depositum tilbage til den tidligere lejer. 

Det blev kaldt en slags "starthjælp", men netop denne metode sikrer at der ikke betales noget depositum tilbage. 

Så lige nu benytter den nye butik lokalerne, mens huslejen i 3 måneder dækkes af vores depositum. 

Smart eller fusk...  Man kan ikke lade være med at føle sig temmelig snydt..

Kan det virkelig være lovlig??

Det er nok svært at svare på, omend en enkelt dom i mine noter peger på nej (GD 2010 67). Hvor mange penge drejer det sig om?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Der er fri aftaleret for erhvervslokaler. 

Du skal se hvad der står i din lejekontrakt, det er det der gælder.

Udlejer kan ikke træffe aftaler med ny lejer, der forringer dine lejevilkår.

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret! Vi kan nok kun argumentere for 2 måneder, dvs. ca 19.500kr

Det lyder som om at udlejer har forringet lejevilkårerene, men det bliver jo svært at løfte bevis for at de kunne have udlejet på anden måde...

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

I din opgørelse i henhold til din kontrakt, skal du ikke tage højde for hvad udlejer gør med næste lejer, hvis det ikke fremgår af jeres kontrakt. 

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har fået dette svar fra udlejer, da vi påpegede situationen:

"....

I henhold til din lejekontrakt havde du 3 måneders opsigelse, og dette tæller fra den dag udlejer får nøglerne i forbindelse med ophævelsen, hvorfor du hæfter for lejemålet i perioden frem til 31. maj 2021.
Vi har i den forbindelse pligt til at genudleje lejemålet hurtigst muligt, og dette lykkedes os, men som et led i forhandlingen med den nye lejer, har lejeren fået noget indslusningsrabat, hvorfor du skal dække udlejers tab i perioden frem til 31. maj 2021. Du hæfter dog ikke for forbrug af varme m.m. i perioden hvor lejemålet er genudlejet, hvorfor dette også er en besparelse for dig.

På den baggrund fastholder udlejer derfor den fremsendte flytteopgørelse af 18-03-2021, og betragter sagen som afsluttet og afregnet.
Vær dog opmærksom på, at evt. forbrugsregnskab(er) for ikke afsluttet regnskabsperiode vil blive fremsendt senere.

...."

De kalder det    "inslusingsrabat"     , selvom den nye lejer i flere år har lejet nabobutikken og nu blot udvider sin butik...  Super Angry

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

KMP:

Hej

Vi har fået dette svar fra udlejer, da vi påpegede situationen:

"....

I henhold til din lejekontrakt havde du 3 måneders opsigelse, og dette tæller fra den dag udlejer får nøglerne i forbindelse med ophævelsen, hvorfor du hæfter for lejemålet i perioden frem til 31. maj 2021.
Vi har i den forbindelse pligt til at genudleje lejemålet hurtigst muligt, og dette lykkedes os, men som et led i forhandlingen med den nye lejer, har lejeren fået noget indslusningsrabat, hvorfor du skal dække udlejers tab i perioden frem til 31. maj 2021. Du hæfter dog ikke for forbrug af varme m.m. i perioden hvor lejemålet er genudlejet, hvorfor dette også er en besparelse for dig.

På den baggrund fastholder udlejer derfor den fremsendte flytteopgørelse af 18-03-2021, og betragter sagen som afsluttet og afregnet.
Vær dog opmærksom på, at evt. forbrugsregnskab(er) for ikke afsluttet regnskabsperiode vil blive fremsendt senere.

...."

De kalder det    "inslusingsrabat"     , selvom den nye lejer i flere år har lejet nabobutikken og nu blot udvider sin butik...  Super Angry

Det er jo umiddelbart helt efter bogen det som udlejer foretager sig. (om det er god opførsel vil jeg ikke forholde mig til)

 

Når et erhvervslejemål opsiges skal aftalen som udgangspunkt opfyldes, dvs. lejeren skal opfylde sine forpligtelser i form af den aftalte husleje. For udlejeren indtræder han i en tabsbegrænsningspligt, hvilket typisk er lig med han skal forsøge at genudleje.

Tabsbegrænsningspligten er relativ bred i sin praksis, men den dækker kun i den periode opsigelsen løber. Med andre ord, jeg tror ikke det er nemt (heller ikke i Kbh) at finde nogen som vil tage et lejemål i 2 mdr., med mindre der kan opnås en aftale om lejemålet efter opsigelsen (og tabsbegrænsningspligten) er udløbet. Og det er lige netop det faktum som den nye lejer med overvejende sandsynlighed har udnyttet.

 

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg seriøst overveje at lade denne "strid" gå i glemmebogen. Når opsigelsesperioden er så kort som du nævner (og dermed også huslejen som skal betales) er chancen for at du vil få medhold ved en retsinstans meget lav, og jeg tror ikke på nogen måder omkostningerne kan stå mål med en evt. gevinst. 

Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

g blot stadig vred over udlejerens fremgangsmåde.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

KMP:

g blot stadig vred over udlejerens fremgangsmåde.

Ja, det kan jeg på en måde godt følge dig i. Men ingen gider tage et tab, så udlejer prøver vel også at begrænse sit eget tab.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)