Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS, 3 ejere, en direktør kan øvrige være funktionærer?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Apr 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle i dygtige folk
Er der mon en som kan svare på mit spørgsmål?

Et ApS har 3 ejere og er ligeligt delt mellem de 3. der er 10 ansatte.
Den ene er direktør og har en direktørkontrakt og de 2 andre er ledere under direktøren.
Kan de ansættes under funktionærlovens bestemmelser, selvom de er ejere på lige fod med direktøren?

venlig hilsen Frank
Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Frank

Thomsen61:
Kan de ansættes under funktionærlovens bestemmelser, selvom de er ejere på lige fod med direktøren?

Både ja og nej, det kommer an på deres funktion i virksomheden, ikke hvad de bliver kaldt i ansættelseskontrakten.

De er omfattet af funktionærloven hvis deres virke er som funktionær, det har landsretten fastslået, bla. i denne afgørelse https://dk.iuno.law/nyt/medarbejder-med-en-ejerandel-paa-39-blev-anset-som-funktionaer/ 

Landsretten lægger til grund at han ikke har været medlem af bestyrelsen, modtaget økonomirapporter osv. - så min vurdering er at hvis alle tre deltager i virksomhedens ledelse/bestyrelse, agerer på virksomhedens vegne og har reel indflydelse på selve virksomhedens drift, så vil de ikke automatisk blive betragtet som funktionærer men som ejere.

Men det kræver en hel konkret vurdering, som du nok skal have en advokat til at lave (og stå på mål for).

Hth
/Brian

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis spørgsmålet er om de KAN ansættes på funktionærlovens bestemmelser, så må svaret vel være Ja, da man altid kan aftale i kontrakten at funktionærlovens bestemmelser finder anvendelse.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomsen61:
Hej Alle i dygtige folk
Er der mon en som kan svare på mit spørgsmål?

Et ApS har 3 ejere og er ligeligt delt mellem de 3. der er 10 ansatte.
Den ene er direktør og har en direktørkontrakt og de 2 andre er ledere under direktøren.
Kan de ansættes under funktionærlovens bestemmelser, selvom de er ejere på lige fod med direktøren?


Om deres ansættelse falder ind under funktionærloven afhænger i høj grad af om der findes en instruktionsbeføjelse i deres stilling. Det kræver, at de to medejere skal følge anvisningerne fra direktøren (på samme måde som enhver anden ansat med reference til direktøren).

Ud fra din beskrivelse så har jeg meget svært ved at se at ansættelsen af de to medejere er omfattet af funktionærloven.

 

Når det er sagt kan man selvfølgelig sagtens lave ansættelseskontrakter m.m. med udgangspunkt i funktionærloven, men man skal være opmærksom på, at hvis der opstår en ansættelsesretlig tvist, kan funktionærloven ikke bruges til at løse problemet. 

Det er nok tilrådeligt, at man i selskabets ejeraftale får ansættelsesaftalerne på plads - specielt, hvad skal der ske hvis vejene skal skilles? er stop af ansættelse eksempelvis lig med udtrædelse af ejerkreds eller lign.?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

AdamAftenbakke:

Hvis spørgsmålet er om de KAN ansættes på funktionærlovens bestemmelser, så må svaret vel være Ja, da man altid kan aftale i kontrakten at funktionærlovens bestemmelser finder anvendelse.

Ikke fordi jeg er uenig - man skal bare være klar over, at en sådan aftale ikke har retsvirkning f.eks. ved konkurs eller hvis en af de "ansatte" har behov for at søge om dagpenge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomsen61:
Hej Alle i dygtige folk
Er der mon en som kan svare på mit spørgsmål?

Et ApS har 3 ejere og er ligeligt delt mellem de 3. der er 10 ansatte.
Den ene er direktør og har en direktørkontrakt og de 2 andre er ledere under direktøren.
Kan de ansættes under funktionærlovens bestemmelser, selvom de er ejere på lige fod med direktøren?

venlig hilsen Frank

kort ja - man kan ansætte folk der opfylder funktionærlovs kriterier (og det lyder det som) efter funktionærlovens regler. Det kan man som også aftale i direktørkontrakten.
Om der så bliver problemer dagpengemæssigt f.eks - der er svaret, at det gør der nok når de er ejere, så her vil de skulle ud af ejerfunktionen for at få dagpenge, som udgangspunkt (og direktøren samme) I kan også, selv for direktøren besluttet at ferielovens skal gælde på lige fod med de øvrige og det giver mig bekendt adgang til at afsætte feriepenge løbende til en evt fratrædelse.

Det er stadigt helt afgørende, at I har en god ejeraftale mellem jer tre, inkl. hvordan man kommer ud http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Apr 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svarene :)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Om der så bliver problemer dagpengemæssigt f.eks - der er svaret, at det gør der nok når de er ejere, så her vil de skulle ud af ejerfunktionen for at få dagpenge, som udgangspunkt (og direktøren samme)

Nemlig.
Og det problem er sådan set uafhængigt af, om de har været ansat i virksomheden eller har haft en anden ansættelse.
Hvis man ejer en virksomhed, når man søger om dagpenge, skal man kunne bevise, at man kun driver den som selvstændig bibeskæftigelse. Og det er ret svært med 33% ejerskab af en virksomhed med 10 ansatte.
Selvføgelig har man som dagpengemodtager lov til at eje aktier eller anparter i en virksomhed - f.eks. som en del af sin pensionsordning - men hvis man har stor indflydelse, betragtes man af dagpengesystemet som selvstændig. Så vidt jeg husker, skal man i praksis ned på max. 10% ejerskab for blot at blive betragtet som investor, men jeg husker ikke, hvor jeg har oplysningen fra, så den bør lige tjekkes med egen a-kasse.

VH Hans

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)