Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konvertering af IVS til ApS og ændrede krav

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Apr 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.
I forbindelse med udarbejdelse af sidste års årsrapport i juni 2020, fik jeg via min revisor foretaget ændring fra IVS til ApS. Dette blev udført, efter de på det tidspunkt gældende regler, som bl.a. betød, at jeg måtte eftergive et forholdsvist stort personligt tilgodehavende i selskabet for, at kunne opfylde det daværende krav om, at selskabets egenkapital ved omregistrering skulle være positiv og mindst svare til selskabskapitalen (gældskonvertering).

Efterfølgende er loven som bekendt ændret og ovenstående krav er bortfaldet. Det betyder som jeg forstår det, at havde jeg lavet omregistrering i dag, så havde jeg kunne nøjes med at eftergive et langt mindre beløb svarende til at kunne skabe en selskabskapital på 40.000 kr.

Er der nogen mulighed for at omgøre denne eftergivelse/gældskonvertering så den kommer til at afspejle de gældende regler i dag?
Evt. i forbindelse med regnskab og årsrapport for 2020?

Det forekommer at være urimeligt at man skal "straffes” for at have ageret i god tro og i god tid.

På forhånd tak for svar.
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er fuldstændig urimeligt med den zig-zag kurs politikerne har kørt, og små erhvervsdrivende har spildt enormt mange penge i processen. Desværre er det jo slet ikke ovre endnu.

Det være sagt, så kan jeg ikke forestille mig at folketinget vil kompensere dig for revisor-regningen.

Hvad angår gældskonverteringen, så har du formentlig ikke "spildt" nogen penge der. Dit tilgodehavende er (antager jeg) blot konverteret til selskabskapital.

Pengene er godt nok "bundet" på en anden måde end før, men vel ikke tabt.

vh

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne ikke have omdannet ved at gældskonveretere uden revisorerklæring, heller ikke i de ny regler. Det kræver op ti 40 t helt nye midler

Enig i dee har været zigzag - meen loven ændres jo, de som stiftede ApS kunne heller ikke få erstantning da IVS kon i 2014 ligesom alle stiftede ApS med 80.000 og så kom lov med 50 t og så med 40 t - og sådan er det med alle lovændringer. Jeg tror ikke heller du kan ændre noget - og igen - det er kun 40 t nye midler, ikke gældseftergivelse eller konvertering af aktiver eller andet,som kunne gøres uden revisor og uden at der så skulle fyldes på så negativ kapital kom bort og positiv blev 40 t.

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John.

 

Jeg syntes i øvrigt at ApS kapital-krav er ret lavt sat med 40k hhv. 400k til A/S. Var det ikke 125k i gamle dage? JEg har ikke så meget imod at det er lavt, men det skal jo ikke ende som med IVS, så ved lave kapital-krav burde der være en øget personlig ansvarsdækning fra bestyrelse mod SKAT og E&S.

To laptops og en kontor-stol så er mindste-kapitalen jo væk i et ApS - hvad giver det af kreditorsikkerhed? Og T&S får en lang næse da selskabet er tømt på nul komma 5.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Jeg syntes i øvrigt at ApS kapital-krav er ret lavt sat med 40k hhv. 400k til A/S. Var det ikke 125k i gamle dage? JEg har ikke så meget imod at det er lavt, men det skal jo ikke ende som med IVS, så ved lave kapital-krav burde der være en øget personlig ansvarsdækning fra bestyrelse mod SKAT og E&S.

To laptops og en kontor-stol så er mindste-kapitalen jo væk i et ApS - hvad giver det af kreditorsikkerhed? Og T&S får en lang næse da selskabet er tømt på nul komma 5

jo 125 opr - så 80 t så 50 t og nu 40t og absolut tale om at sænke, og helt enig i man i alle fald godt kunne se på, om der - ved måske endnu lavere kapitalkrav så er fuld grund til, at alt er borte fra personlig hæftelse - eller om man I alle fald skulle opfylde visse regler for uddannelse, regnskabsaflæggelse, orientering tydeligere ved negativ kapital - måske indgriben i friheden hvis man + 3 år kørte negativ kapital eller hvad der ellers kunne tænkes. Det er jo korrekt at ved 1 kr - og vel heller ikke specielt 40 t, er der ikke megen sikkerhed for kreditorer inkl skat og moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)