Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 19. Mar 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har fået tilbudt at købe et par procenter af den virksomhed jeg arbejder for.
Jeg er ikke interesseret i at oprette et holdingselskab, men hvordan fungere det, når man ikke går holding vejen, og er der noget man skal være særlig opmærksom på?

PFT :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:34

Du køber bare som privat - der er ingen ben i det som sådan. Du betaler og får anparterne og gemmer købsnota så du har det som fradrag til den dag du evt sælger og skatter af forskellen. Hvis formålet blot er et par procenter i der du arbejde, så lyder det som fornuftigt nok - et holding koster let 4-10.000 kr per år med bank, lovpligtig arbejdsskade og så er der jo regnskaber og f og hans pumpestok

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:35

Hej

Det kommer selvfølgelig an på hvor stort et beløb vi snakker om, men du bør forholde dig grundigt til aftalen. Bliver du f.eks. tvunget til at sælge hvis du siger op (eller bliver sagt op)? Har du ret til at deltage i eventuelle kapitalforhøjelser, etc.

Som lille anpartshaver skal der egentlig en ret solid aftale til før man kan være juridisk sikker på ikke at blive "kørt helt over". Hvis majoritetsejerne f.eks. kan lave kapitalforhøjelser uden at involvere dig, så kan din ejerandel blive reduceret markant uden videre.

Venlig hilsen

Steffen

Tilmeldt 19. Mar 21
Skrevet kl. 07:16
Hej Steffen.

Det er nogle gode pointer.

Beløbet er ikke så stort, for de 2%, endnu😊

Vil det sige at hvis ikke deltager i en kapitalforhøjelse, enten fordi jeg ikke bliver informeret eller ikke har pligt og selv ikke har kapital til at følge med, bliver mine andele mindre værd, og kan i sidste ende blive tvunget til at sælge?

Er der en skabelon for sådan et dokument.
Vh Jonas
Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:42

Disse ting er blot en af forklaringerne på hvorfor ejeraftalen er så vigtig. Selv om du netop taler om 2%, så køber du egentlig en "nominel" andel på f.eks. 800 kr i et selskab med en selskabskapital på 40.000 (det giver 2%). Hvis der gennemføres en kapitalforhøjelse til 400.000 udenom dig, så ejer du pludselig 0,2% af det samme selskab. Om du i givet fald kunne få noget ud af en retssag uden en fornuftig ejeraftale tør jeg ikke spå om.

Du må lige google lidt for at se om du kan finde en skabelon, men jeg synes egentlig at det er firmaets opgave at levere et udkast til en ejeraftale som du så kan  få gennemgået.

På forhånd skal du selvfølgelig være med på at 2% ikke giver uendelig indflydelse. F.eks. kunne det være relevant for dig at sikre ejer-lederen (som jeg gætter på at der er tale om) ikke kan trække stort set alle værdier ud af selskabet som løn, men er det rimeligt at du med 2% ejerskab skal have medbestemmelse over vedkommendes løn?

Alt dette ændrer ikke på at medejerskab i mine øjne ofte vil være et meget positivt element i en mindre virksomhed, men husk en god ejeraftale.

vh

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06

Enig i ejeraftale er vigtig - men ikke altid let at få med 2% - den bør dog som minimum kunne indeholde, at selskabet skal købe dine aktier tilbage til indre værdi hvis du slutter og DU ønsker det
Det med kapitalforhøjelse, fjerner jo ikke din værdi, men blot at du enten ejer 2% af 40.000 værdi eller 0,2% af 400.000 kr værdi hvis du ikke deltager i en forhøjelse. Din værdi ændrer sig ikke som sådan, men din indflydelse gør jo - omend 2 eller 0,2 ikke i sig selv gør en forskel

Ofte er ønsket om, at medarbejdere på et vist niveau går ind som anpartshavere begrundet i, at de dermed viser omverdenen, at de stoler på selskabet og forventer at deres værdi øges
I børsnoterede selskaber, skal man bestemt ikke forvente at få en ejeraftale med for en helt lille % andel, da der kan være 1000 vis andre aktionærer uden samme, men I små selskaber, er det mere almindligt, i det mindste at kunne få noget om udtræden specificeret - igen afhængig af % og beløb for denne % og antal øvrige anpartshavere

vh John Hannover

Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 13:25

Hej

Jeg skal måske lige præcisere hvorfor det er et problem at gå fra 2% til 0,2%.... Det er det jo ikke mindst hvis hele selskabet derefter sælges for 10 mill.

vh

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:39

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Hej

Jeg skal måske lige præcisere hvorfor det er et problem at gå fra 2% til 0,2%.... Det er det jo ikke mindst hvis hele selskabet derefter sælges for 10 mill.

vh

Steffen

det er nok mig der er blind her, men 2% af 40.000 kr er 800 kr investeret - hvor 0,2% ved salget til 10 mio vel giver vor ven 20.000 kr ud - Fra 800 kr måske - til 20.000 kr i eksemplet er vel en vis fortjeneste. Man kunne have fået mere ved selv at investere i kapitalforhøjelsen, men man er da stadigt fint stillet ved blot at eje en mindre del af en meget større lagkage?

vh John Hannover

Tilmeldt 19. Mar 21
Skrevet kl. 15:22
Hej Steffen.
Tak for at du gider at tage dig tid til at give så detaljeret svar:)

Jeg afventer udkastet til en ejeraftale, fra virksomheden :)

Jeg syntes ikke det er nemt at Google, stort set alt hvad jeg kan finde angående ejerandele i et andet firma omhandler holdingselskab...

Venlig hilsen Jonas
Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 15:39

Lad os sige at X har købt sig ind et selskab med 800 kr nominelt svarende til 2% på købstidspunktet (selskabskapital 40.000). Derefter går det super i selskabet nogle år og det bliver ret åbenlyst at selskabet har en stor værdi. Hvis majoritetsejerne har lidt lav moral og ikke bliver forhindret juridisk, så kunne de jo gennemføre en kapitalforhøjelse hvor selskabskapitalen forhøjes ganske kraftigt. 400.000 er jo kun et eksempel. Det er helt rigtigt at X nu også ejer 2% af de 400.000, men hvis kapitalforhøjelsen gennemføres til kurs 100 (altså uden overkurs), så er det ikke godt for X hvis selskabet er meget mere værd.

Hvis selskabet derefter bliver solgt til 10 mill. så vil X jo nok synes at han burde få 200.000 kr for sin andel, men han får kun 1/10 pga kapitalforhøjelsen.

Hvis der var brug for en kapitalforhøjelse i selskabet, og det skulle være "fair for alle", så skal alle enten deltage ligeligt i kapitalforhøjelsen eller også skal kapitalforhøjelsen ske med en overkurs som reflekterer selskabets egentlige markedsværdi. I eksemplet ovenfor vil det måske være fair for alle hvis selskabskapitalen blev forhøjet med 4.000 sammen med en overkurs på 396.000.

vh Steffen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)