Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virk lukket og penge retur (årsopgørelse )

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg lukkede min ApS virksomhed pr 31/12-2019, og den blev endelig lukket i februar/marts 2020.

Jeg havde dog fået indbetalt for mange penge i acontoskat. Disse penge fik jeg endelig retur i sen efterår 2020 til min personlige bankkonto, da min virksomhed jo var blevet lukket.

Jeg kontaktede Skat om hvordan jeg skulle registrere de penge jeg fik retur. De penge jeg fik indbetalt til min bank, var der trukket 22% i indkomstskat inden jeg fik pengene. Jeg registrerede det beløb, som jeg fik retur fra skat på min forskudsopgørelse i rubrik 312 (den hed noget med udbytte, aktieavance mv). Det gjorde at der blev beregnet en aktieavanceskat på 42%, som jeg gjorde at mit fradrag forsvandt og min skatteprocent steg meget. (Ergo jeg betalte skatten af beløbet på den måde i slutningen af 2020).
Men endvidere sagde Skat også, at jeg skulle på min årsopgørelse for 2020 indtaste det beløb, som jeg fik udbetalt, i rubrik 67 (aktie,udbytte mv) på årsopgørelsen. Men når jeg gør det, så kommer den frem og siger, at jeg skal betale yderligere i skat.

Jeg tænker, at der må være noget forkert i de oplysninger, som personen fra Skat gav mig (personen måtte spørge undervejs for at give mig mit svar). Det virker som om, at jeg kommer til at betale dobbelt skat, hvis jeg også registrere det på årsopgørelsen.

Er der en, som kan hjælpe mig med hvad jeg skal/skulle have gjort for at oplyse det korrekt?

Hilsen Susanne
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:46

Lige hurtigt set så har du korrekt så forskudsangivet det - og så skal det jo også med i selvangivelse (de har bare forskellige numre). Helt som du forskudsregistrerer løn - men jo stadigt også har det med på selvangivelsen. Det bliver det ikke dobbelt af. Forskud sikrer pengene trækkes løbende, selvangivelse bekræfter så bare beløbet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:10
Hej John
Tak for dit svar. Hvis jeg tilføjet det på min årsopgørelse i rubrik 67, så skal jeg betale ca 30% i skat af det beløb, som jeg fik indsat på min bank. Altså først er der trukket 22%, så 42% ved angiveksen på selvangivelsen og så nu yderligere 30%, hvis det skal med i årsopgørelsen. Det virker lidt voldsomt .... eller misforstår jeg det?
Hilsen Susanne
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:33

Når ApS'et lukker og du får nogle penge ud (herunder dem der kom senere) så skal du se på hvor meget du har tjent.

Hvis du har stiftet ApS'et med 40.000 kr, ikke har lånt yderligere til selskabet, og privat får udbetalt 100.000 kr ... så har du tjent 60.000 og det er aktieindkomst. I det tilfælde vil du privat skulle betale 27% af det meste og så 42% (afhængig af øvrig aktieindkomst og evt. ægtefælle)

Det lyder nu som om du bør samle dine selvangivelser for de relevante år samt de relevante papirer fra nedlukningen af ApS og så får det kigget igennem af en revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:11

De 22% er vel hvad der blev trukket i det år hvor der ikke var lukket. Den skat kommer ikke til at ændre sig for året der ikke var lukket. Derefter lukkes det - og der betales selskabsskat og du får nu penge ud. Stiftede du med 40.000 så er det alt du fik ud minus 40.000 du nu beskattes af med 27/42% afhængig af beløbet. 
Udbytte med 27/42% er altid efter man har betalt selskabsskat af overskuddet - Først 22% og så 27% af den første del = ca 40% = bundskat af alt, og så 42% som ialt betyder topskat 56% 

Du bør klart samle papirene og få det gennemgået af en revisor - det skal ikke ende som du beskriver det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)