Jeg lukkede min ApS virksomhed pr 31/12-2019, og den blev endelig lukket i februar/marts 2020. Jeg havde dog fået indbetalt for mange penge i acontoskat. Disse penge fik jeg endelig retur i sen efterår 2020 til min personlige bankkonto, da min virksomhed jo var blevet lukket. Jeg kontaktede Skat om hvordan jeg skulle registrere de penge jeg fik retur. De penge jeg fik indbetalt til min bank, var der trukket 22% i indkomstskat inden jeg fik pengene. Jeg registrerede det beløb, som jeg fik retur fra skat på min forskudsopgørelse i rubrik 312 (den hed noget med udbytte, aktieavance mv). Det gjorde at der blev beregnet en aktieavanceskat på 42%, som jeg gjorde at mit fradrag forsvandt og min skatteprocent steg meget. (Ergo jeg betalte skatten af beløbet på den måde i slutningen af 2020). Men endvidere sagde Skat også, at jeg skulle på min årsopgørelse for 2020 indtaste det beløb, som jeg fik udbetalt, i rubrik 67 (aktie,udbytte mv) på årsopgørelsen. Men når jeg gør det, så kommer den frem og siger, at jeg skal betale yderligere i skat. Jeg tænker, at der må være noget forkert i de oplysninger, som personen fra Skat gav mig (personen måtte spørge undervejs for at give mig mit svar). Det virker som om, at jeg kommer til at betale dobbelt skat, hvis jeg også registrere det på årsopgørelsen. Er der en, som kan hjælpe mig med hvad jeg skal/skulle have gjort for at oplyse det korrekt? Hilsen Susanne |
Lige hurtigt set så har du korrekt så forskudsangivet det - og så skal det jo også med i selvangivelse (de har bare forskellige numre). Helt som du forskudsregistrerer løn - men jo stadigt også har det med på selvangivelsen. Det bliver det ikke dobbelt af. Forskud sikrer pengene trækkes løbende, selvangivelse bekræfter så bare beløbet
vh John Hannover