Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kursus udført i Sverige faktureret til Svensk virksomhed. Hvem skal have moms? :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre i følgende tilfælde. Jeg er en enkeltmandsvirksomhed, som har lavet et kursus af ca. 2 timers varighed som en del af en konference, på et hotel i Sverige, for en svensk virksomhed. Prisen omfattede kun teknisk IT uddannelse, inkl. virtuelle materialer, og foredrag, dvs. ikke selve opholdet og maden på hotellet eller transport til og fra lokationen. Det betalte kunden selv inkl. leje af konference lokaler.

Skal den svenske virksomhed faktureres moms? Det går jeg ud fra. (Altså at de skal betale moms af kurset.)

Men skal de faktureres med reverse charge eller skal jeg momsregistreres i Sverige og selv indberette hos Skatteverket?

Jeg har selv prøvet at undersøge det, og det lød næsten som om at begge svar er rigtige da kurset blev udført i Sverige for en Svensk virksomhed.

Håber der er nogen der kan hjælpe, da jeg helst gerne vil gøre tingene rigtigt. :-)

Opdatering: Jeg leverer normalt konsulentydelser, hvor foredrag er mere en ekstra ydelse jeg også leverer, så det er ikke, hoved indtægten i firmaet.
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

hvar:
Hej Amino,

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre i følgende tilfælde. Jeg er en enkeltmandsvirksomhed, som har lavet et kursus af ca. 2 timers varighed som en del af en konference, på et hotel i Sverige, for en svensk virksomhed. Prisen omfattede kun teknisk IT uddannelse, inkl. virtuelle materialer, og foredrag, dvs. ikke selve opholdet og maden på hotellet eller transport til og fra lokationen. Det betalte kunden selv inkl. leje af konference lokaler.

Skal den svenske virksomhed faktureres moms? Det går jeg ud fra. (Altså at de skal betale moms af kurset.)

Men skal de faktureres med reverse charge eller skal jeg momsregistreres i Sverige og selv indberette hos Skatteverket?

Jeg har selv prøvet at undersøge det, og det lød næsten som om at begge svar er rigtige da kurset blev udført i Sverige for en Svensk virksomhed.

Håber der er nogen der kan hjælpe, da jeg helst gerne vil gøre tingene rigtigt. :-)

Opdatering: Jeg leverer normalt konsulentydelser, hvor foredrag er mere en ekstra ydelse jeg også leverer, så det er ikke, hoved indtægten i firmaet.

Du skal for det første ikke have særskilt momsregistrering i Sverige.

 

Når en dansk momsregistreret virksomhed leverer en ydelse til en virksomhed som er momsregistreret i et andet EU-land, så er udgangspunktet at man sender en faktura med omvendt betalingspligt. (Du skal selvfølgelig stadig huske at tjekke det svenske momsnummer i VIES)

Der findes nogle undtagelser hertil, men ikke for en kursusydelse.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sender hver måned en faktura til min kunde pt. et irsk firma

Du skriver således på regningen

The service recipient is debtor of the VAT (reverse charge) according to Art. 196 in conjunction with Art.
44 EU Directive 2006/112/EC.

Tilmeldt 8. Mar 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok, mange tak for svaret begge to. Jeg går ud fra at reglerne så er de samme på trods af at jeg var fysisk til stede i Sverige da jeg lavede præsentation og undervisning.
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

hvar:
Ok, mange tak for svaret begge to. Jeg går ud fra at reglerne så er de samme på trods af at jeg var fysisk til stede i Sverige da jeg lavede præsentation og undervisning.

Det betyder ingenting hvor du rent fysisk var på tidspunktet. 
Det centrale er hjemstedsbestemmelsen - altså i hvilket land du er momsregistreret og i hvilket land din kunde er momsregistreret

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)