Hej! Jeg har stadig ikke 100% styr på mit regnskab og har brug for hjælp med momsopgørelse. Jeg betalte min moms i går for 2020 som så mange andre. Her bemærker jeg at e-conomic har i min momsopgørelse et negativt beløb under "supplerende oplysninger" ved navn "Rubrik B - varer - indberettes til "EU-salg uden moms". Værdien af varesalg uden moms til andre EU-lande." Det der er sket er at når jeg køber software r i f.eks USA eller Indonesien, altså udenfor EU, så bogfører jeg et bilag under kontoen "Software, udenfor EU" som har momskode "UEUV". Der er noget i den opstilling som jeg har misforstået, da det giver det negative tal under "Rubrik B" og som igen giver problemer i min moms indberettelse da dette negative tal kræver at jeg anfører noget længere oppe. Hvad har jeg misforstået her, hvordan retter jeg 2020 til og hvordan skal jeg rigtigt gøre i fremtiden? |
Rubrik B er som du siger dit salg til momspligtige i EU - med reverse charge og har ikke med dit køb af software uden for EU at gøre
Rubrik B kræver, at der for salg til momspligtige i EU med reverse charge også er indberettet månedsvis på kundens vat nummer
Software køb uden for EU har ikke med B at gøre.
Momskoden UEUV er netop varesalg i EU med reverse charge - IY25 er koden for Indkøb Ydelser 25% moms så du har gal momskode på den konto du bruger. Årets køb på den må derfor for 2020 modposteres så den konto går i 0 og så ind på konto med IY25. Jeg tror ikke det rækker at ændre momskode for den nu.
Det er mystisk at den har gal momskode tilknyttet - med mindre nogen har rodet med programmet
vh John Hannover