Jeg ønsker at oprette et selskab til at investere igenmem for at kunne investere frit uden at overstige mit fribeløb ved siden af SU (jeg er på første år af min bachelor).
Jeg ønsker derfor en revisor, der (såfremt det er muligt), kan hjælpe mig med følgende:
1) Oprette ApS. Dette indebærer rådgivning til, hvordan det bedst gøres. Fx ved at låne fra mig til virksomheden.
2) Overføre værdipapirer i mit navn til selskabet uden, at evt gevinst realiseres. Fx ved at låne dem?
Desuden skal vedkommende naturligvis være prisbevidst, men også generelt i stand til at rådgive mig omkring min privatøkonomi.
Jeg håber meget, at det kan lade sig gøre, og at der er nogen herinde, der kan hjælpe mig med det.
Umiddelbart vil jeg gætte på at der skal mindst en million kr i spil før det overhovedet er interessant at regne på, og selv da ville det overraske mig.
Hvis du kan lave aktie-afkast på 25% p.a. de næste 5-10 år så er det måske en fin idé, men det er jo ikke sikkert aktiemarkedet bliver ved med at være lige så gyldent som de sidste 10 år.
I runde tal skal du regne med 5.000 kr til at stifte og 5-10.000 kr i årlige udgifter.
Men tag endelig en snak med en revisor hvor I kan kigge på dine konkrete tal.
Problemet er, at jeg står til at overskride mit fribeløb (~160.000) for, hvad jeg må tjene ved siden af SU for ikke at skulle betale det tilbage - alle mine fem studieår.
Så når det medtages i beregningen, kan det betale sig.
Jeg tvivler iøvrigt stærkt på den med "Overføre værdipapirer i mit navn til selskabet uden, at evt gevinst realiseres.", men det lyder som om du skal have fat i en revisor med god indsigt i SU-reglerne.
2) Overføre værdipapirer i mit navn til selskabet uden, at evt gevinst realiseres. Fx ved at låne dem?
det kan du glemme - det er ikke muligt - selskabet er en helt selvstændig juridisk enhed og kan ikke låne dine værdipapirer uden du har skatten og skattepligt og indberetning sker på dig
Den er ikke mulig ganske enkelt
Det er heller ikke muligt at oprette et ApS ved at låne fra dig til det ApS - det kræver indbetaling af 40.000 kr frie (beskattede) midler - så også den kan du glemme
De kan sælges fra dig til dit ApS men så er skat højere - da du så har lagerskat 22% hvert år og dertil de sædvanlige 27-42% personlig skat for at få penge ud - så klart dyrere end at have dem frit som du har nu
Du kan opnå ret meget det samme i VSO som i ApS men det kræver erhvervsaktivitet og værdipapirer er meget begrænsede på tilladt liste
Du kan sagtens få rådgivning om ApS eller VSO hos en hver revisor, sådan en ville jeg søge direkte via netværk eller google
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER