Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering/overtagelse af ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg står til at skulle overtage et ApS, og jeg har lidt spørgsmål. Kan godt lide at få jeres feedback:-) Vi får en advokat på, så vi er sikre på, at alt går, som det skal, men det er stadigvæk godt med second opinions.

- Overtager et ApS i år (nok til april), som blev etableret af en ejer i 2020

- Overtage for 1 kr. nok omkring 80% af firmaet, og så beholder tidligere ejer 20%. Han fortsætter som adm. direktør, og jeg som aktivt bestyrelsesmøde

- Han har så fortsat alt driften, og jeg er selvfølgelig med på de strategiske linjer, men hjælper også med bestyrelsesmøder, bogføring, årsregnskab etc.

- Det var en meget lille forretning i 2020 (undskud), men det forventes at den bliver bedre i 2021. Så det er ikke noget værdi pt. 

- Der er gæld til tidligere ejer, ham der bliver direktør, og ejer 20%, på omkring 500k, som selvfølgelig skal forrentes, og som vi i fælleskab, finder ud af, hvornår kan betales tilbage. Ellers er der ingen udstående til leverandører, skat eller lignende

- Årsagen til overdragelsen er ganske enkelte, at han ikke kan overskue det alene samt at der er behov for yderligere investeringer i fremtiden

Ovenstående er vel helt fint ikke? Det er vel fuldt lovligt at gøre? Årsagen til jeg spørger, er fordi, jeg ikke ved ret meget om det.

Vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke er nær familie (nærtstående) til sælger, så må du købe til den pris i bliver enige om, uden at skele til værdier

Du skal selvklart sikre, at det er selskabet der skal forrente, og at du intet ansvar har i den forbindelse personligt (markedsrente krav og faktisk betaling af renten som krav - ellers beskatning af den manglende rente og ikke fradrag for selskabet)

Som ejer i sig selv har du naturligvis ansvar for at sikre forsvarlig ledelse, og vælger du officielt at være bestyrelse, også ansvar som det - du kan dog også være uformel i rådgivningen som ejer.

god ide med advokat i udarbejdelse af en vigtig ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John,

Mht. dette "(markedsrente krav og faktisk betaling af renten som krav - ellers beskatning af den manglende rente og ikke fradrag for selskabet)" - men du blot, at det naturligvis er firmaet, der skal stå for forretningen af lånet, og at der skal laves et gældsbrev, korrekt?

Selvfølgelig, har naturligvis et ansvar som bestyrelsesmedlem samt at køre forsvarlig ledelse.

Men ellers er det vel helt fint med overtagelse ikke? Jeg mener, der er vel ikke noget galt i det setup, altså at tidligere ejer, som blot ejer 20%, fortsætter som direktør, og at jeg har det mere som bestyrelsesmedlem/investering?

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er selskabet der skal forrente og ja der skal altid ligge et dokument for alle aftaler i et selskab, også med ejerne som også skal have dette med i deres personlige skema til skat om "kontrollerede transaktioner" https://johnhannover.blogspot.com/2020/10/kontrollerede-transaktioner.html 

Og ja det er fint nok at være investor og bestyrelse, ikke noget lovproblem i det. SKulle selskabet gå ned med gæld og være konkurs, har man naturligvis den på sit CV i CVR.dk fremover, så den risiko løber man jo i alle fald. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, tak John. Men gælden vil vel bare blive i Woodfront mod tidligere ejere, selvom jeg køber selskabet, ikke? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

jeps

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)