Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg indtil erhvervskonto er oprettet

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.

Jeg har lige oprettet et ApS som skal agere holdingselskab for en ejerandel i et andet firma. I den forbindelse skal jeg betale for min andel og tanken var at det skulle foregå ved at jeg låner mit holdingselskab pengene og at de derefter overføres til sælgeren af andelene i det andet firma.

Så langt så godt - problemet er at min bank er temmelig længe om at oprette en erhvervskonto og jeg bliver derfor nødt til at overføre direkte fra min private konto.

Hvordan håndterer man dette rent bogføringsmæssigt? Jeg kan sagtens lave en simpel låneaftale men pengene kommer jo så aldrig til at fremgå af erhvervskontoen. Er det et problem?

På forhånd tak for hjælpen.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke et problem - De fremgår som gæld til dig under kortfristet gæld i status (husk markedsrente ofte 4-5% men det er som OK da det er kapitalskat som er mindre end skat af løn faktisk) og modpost i status anparter i datter

Din stiftelseskapital SKAL derimod findes på en konto der tilhører selskabet (eller en revisors /advokats klientkonto - tilhørende selskabet) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Bare lige for at forstå det korrekt:

1. Jeg registrerer det som kortfristet gæld på x-antal kroner
2. Jeg laver en modpostering på de andele jeg har købt
Alt i alt går det lige op.

Stiftelseskapitalen står pt på en klientkonto og venter på min erhvervskonto men når den engang er oprettet må jeg så ikke bruge den til at betale noget af den kortfristede gæld? Virksomheden har jo stadig langt mere i værdi stående i andele i datterselskaberne.
Tilmeldt 24. Feb 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg forestiller mig følgende regnestykke:

Selskabskapital: 40.000
Lån til virksomhed: 200.000 (kortfristet gæld)
- modregnes af køb af andele i datterselskab for 200.000

Så bør man vel kunne udbetale de 40.000 som afskrivning på gælden da der så stadig er værdier for 40.000 i virksomheden?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

pwind:
Jeg forestiller mig følgende regnestykke:

Selskabskapital: 40.000
Lån til virksomhed: 200.000 (kortfristet gæld)
- modregnes af køb af andele i datterselskab for 200.000

Så bør man vel kunne udbetale de 40.000 som afskrivning på gælden da der så stadig er værdier for 40.000 i virksomheden?

det bør man ja - men først når selskabet er 100% færdigstiftet og du kan vise beløbet har været der fra start så du ikke kan risikere personlig hæftelse for fejl stiftelse.

Overvej konvertibelt - men det skal med i vedtægter og meget andet skal overholdes - men så kan der opnås fradrag for et tab https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/konvertibelt-lan-til-selskab-fra-ejer.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak John.

Jeg tænker at pengene sagtens kan stå på klientkonten/erhvervskontoen i nogle måneder uden problemer og eventuelt ikke trække det hele ud så der ikke er nogen misforståelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Sagtens - men de kan betale tilbage på lån når selskabet er helt klart og  jeg ville have erhvervskonto oppe også - uden det som er kravet i DEN forbindelse, men dog i mange andre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)