Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab - Kapitalforhøjelse vs. lån

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.

Jeg har fået muligheden for at købe en andel i et firma (et Aps) og i den forbindelse er jeg ved at stifte et holdingselskab som skal have ejerskabet. Holdingselskabet stiftes som et Aps selskab med 40.000 i kapital, men jeg skal bruge bruge flere midler end det for at købe andelen i det andet selskab.

Spørgsmålet er hvordan jeg bedst får flere midler ind i holdingselskabet. Så vidt jeg har kunne læse mig til så kan det enten foregår via en kapitalforhøjelse, eller alternativt som et privat lån fra mine egne midler til selskabet (med en markedsrente).

Er der muligheder jeg har misset og hvilken vej tænker I er bedst?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak John - det var præcis det svar jeg skulle bruge.
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej
Som en lille opdatering til Johns fine skriv så er jeg (faktisk i dag) blevet opmærksom på nye regler indført pr. 1. januar 2021
I praksis ser det ud til at man ikke længere selv kan registrere en kapitalforhøjelse på virk.dk, men at pengene skal via en advokat eller revisors klientkonto og bekræftes den vej - selv om der er tale om et eksisterende ApS. Alternativt kan banken gøre det, men det lader de ikke til at være begejstrede for.
Dermed kan det desværre nemt koste et par tusinde kr at gennemføre en kapitalforhøjelse.
Hvis der er nogen som i februar 2021 eller senere finder en vej igennem dette, så skriv endelig et indlæg.
vh
Steffen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
I praksis ser det ud til at man ikke længere selv kan registrere en kapitalforhøjelse på virk.dk, men at pengene skal via en advokat eller revisors klientkonto og bekræftes den vej - selv om der er tale om et eksisterende ApS. Alternativt kan banken gøre det, men det lader de ikke til at være begejstrede for.
Det mener jeg er galt. Det er helt enkelt bare en forsinkelse i godkendelser der gør, at man ikke kan klare det med kopi af bankudtog. Det er ikke åbnet på deres site (nok grundet man ikke skal kunne forhøje IVS uden) men det kommer snart

https://johnhannover.blogspot.com/2021/02/kontrolpakke-for-selskabet-nye-krav-til.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det undrer også mig, men baseret på hvad jeg har set i dag og fået refereret fra en samtale med Erhvervsstyrelsen, så er det ikke midlertidigt.

Lad os se om det kan blive bekræftet eller modbevist.

vh

Steffen 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Det undrer også mig, men baseret på hvad jeg har set i dag og fået refereret fra en samtale med Erhvervsstyrelsen, så er det ikke midlertidigt.

Lad os se om det kan blive bekræftet eller modbevist.

vh

Steffen 

det er i alle fald mod det man kan læse alle steder jeg lige kan finde ex https://gorrissenfederspiel.com/viden/nyheder/kontrolpakken-oeget-kontrol-af-selskaber-og-regnskaber-samt-nye-pligter-og-krav-til 

Der er vel heller ikke nogen lov der siger, at kapitalforhøjelser i ApS og A/S skal revisor eller advokatbekræftes, det har altid kunne ske uden.

Det er jo også mod loven om omregistrering af IVS hvor loven klart siger i citat:

Beslutningen om kontant indskud af restkapitalen indebærer, at selskabets ledelse ved omregistrering skal vedlægge dokumentation for indbetalingen, f.eks. bankbilag, der viser, at kapitalen er indbetalt på en konto tilhørende selskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig god blog, men jeg synes at John misser fuldkommen mht. det hensigtsmæssige i at lave kapitalindskud i et holdingselskab.

Det konstruerede eksempel i relation til at have aktier i Novo Nordisk er helt gennemgribende forkert da man på et hvert tidspunkt kan sælge disse aktier og ikke er bundet til det i hele sit arbejdsliv eller ens virksomheds liv.

Det er efter min mening tåbeligt at indskyde privatbeskattede midler. Hvis man kan kapitalisere sit holdingselskab via drift er det noget helt andet. Skattereglerne er har så kollosal ubalance mellem driftsindtjening og privatbeskattet indskud, og vi har unikt dårlige forhold i Danmark.

Det er burokratisk at lave konvertibelt lån, men det er en kæmpe privatøkonomisk fordel at holde sin privatøkonomiske frihed, og kunne få sine penge ud hvis firmaet går godt, eller hvis du frygter at det ikke gør og du vil lukke det på sigt.

Jeg tror at det er ret let at forstå at en ejer af en tøjforretning der måske var villig til at belåne huset med 5 mio kr i 2019 ikke har lyst til at gøre det samme idag. 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nu blevet klar over, at med den nye kontrolpakke fra 2021, står det klart, at kapitalforhøjelser kræver at banken, revisor eller advokat aktivt bekræfter at pengene står på en konto tilhørende selskabet
Det gælder både alm kapitalforhøjelser i ApS og A/S men også hvis man omdanner IVS til ApS ved at fylde ny kapital på gamle - op til 40.000 kr

Bankkonto udtog er ikke dokumentation nok.

Det er ikke som sådan en revisorerklæring - blot bekræftelse fra bank, revisor eller advokat om, at pengene faktisk står på konto i selskabets navn - bankkonto eller klientkonto. En del banker er ikke glade for at skulle bekræfte den slags (gratis i alle fald) - så man kan skulle via advokat/revisor ved kapitalforhøjelser

https://johnhannover.blogspot.com/2021/02/kontrolpakke-for-selskabet-nye-krav-til.html med citater fra loven mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved du om det skal være en godkendt revisor eller om det er tilstrækkeligt med en uafhængig bogholder eller lignende?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)