Jeg er i gang med at lave en faktura til en kunde, og er blevet helt forvirret over regnestykket I forhold til det arbejde jeg har lavet, har jeg lagt ud for en vare der kostede 129 kr - dette er inkl. moms. Når jeg laver min faktura plejer jeg at skrive prisen uden moms, hvor momsen så til sidst bliver udregnet af skabelonen. I dette tilfælde står prisen på kvitteringen ikke uden moms, så jeg skal selv udregne det. Når jeg trækker momsen fra varen -> 129*0,75=96,75 kr. Men når jeg så smider momsen oveni på denne udregning -> 96,75*1,25=120,93 kr. Det er cirka 8 kr for lidt? Jeg har kunne regne ud (ved at prøve mig frem) til at prisen på varen uden moms er 103,2 - for 103,2a*1,25=129 kr. Jeg er blevet helt forvirret over at dette ikke passer sammen, for jeg har altid gjort det på denne måde uden at tænke videre over det. I dag prøvede jeg så at dobbelttjekke om beløbet er rigtigt, og kan nu se at det ikke stemmer overens. Nogen der har en forklaring på dette? Mange tak |
Når du lægger moms til noget er det + 25% f-eks 80 kr + 25% =100 kr
Når du så trækker den fra, er det jo et andet tal og det er så 20% 100 kr minus 20% = 80 kr
Procent når man lægger til og fra er altid en anden
2 kr + 100% giver 4 kr - modsat vej - 4 kr - 50% og du har samme 2 kr
Så moms læg til 25% - træk fra hvor den med minus 20%
vh John Hannover