Jeg har et enkeltmandsvirksomhed som jeg vil lukke. Jeg har kr 60.000 til inkasso men regner aldrig med at se de penge. Desuden har jeg lagt kr 30.000 ud for firmaet. Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg lukker? Kan jeg bruge underskuddet til noget? |
Du skal redegøre for aktiver - lager og afskrevne aktiver som skal købes ud med moms, men når du er lukket, så er både gæld og tilgodehavender stadigt dit - blot skal du jo så inden bestemme, om du vil afskrive det - for elles beskattes du af de 60.000 kr i din enkeltmands - og du vil ikke kunne undlade det, og så bare tage pengene uden skat personligt
Med 60 t ude til inkasso ville jeg overvej en konkret revisorgennemgang inden lukning - eller at holde åbent til alt var 100% afklaret
Det du har lagt ud er jo som sådan mistet da du godt nok kunne få det igen ved indtægt i firmaet og så hævning, men uden firmaet er der jo ikke en indtægt til at betale de 30.000 kr tilbage uden skat i virksomheden. Det kunne også tale for at holde åbent og skabe indtægt
vh John Hannover