Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma fakturere ApS - Samme ejer

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 21
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino folket.

Jeg driver I dag to forretninger, i hvert deres erhverv.
Jeg har et ApS, som jeg ejer 51% af og 49% af en anden partner. Vi har på vores vækstrejse brug for, at øge marketingsindsatsen.

Her kommet mit enkeltmandsfirma ind i billedet. Jeg har et enkeltmandsfirma, hvor jeg laver markedsføring for en række virksomheder, online som offline. Vi ønsker naturligvis, at benytte mit firma til, at lave markedsføring for os selv, i stedet for et andet.

Er der juridisk muligt, at mit enkeltmansfirma, med en kontrakt til ApS'et udarbejder marketing-content til ApS'et og dertil sender mit enkeltmandsfirma, mit ApS en faktura for det udførte arbejde?

Der er tale om månedligt beløb på cirka 10.000,- der skal faktureres.

Håber på konstruktiv feedback.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - det farlige ligger i hvis skat mener det er dække over, at du vil hive penge ud af det ApS til dig selv som enkeltmands - så jeg ville ikke være tryg ved det.

Hvad er årsagen til at de ApS ikke ansætter dig og lønner dig med 10.000 kr?

Det er hammer farligt som person (eller personlig virksomhed) at trække penge ud af sit ApS hvor du tilmed har afgørende indflydelse for den type arbejde - det kan give en skat over 100% (pengene beskattes personligt men skal så alligevel betales tilbage som jeg husker det)

Jeg ville tage bindende svar fra skat hvis det er vigtigt- men det kloge er klart, at du da ansættes og får løn fra dit ApS men skatteindberetning af samme

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person
Når din enkeltmandsvirksomhed i forvejen laver samme type arbejde for andre kunder, og din enkeltmandsvirksomhed løser opgaven for egen regning og risiko, er der absolut intet problem i dette.

Egen regning = Opgaven skal løses med dit private/enkeltmandsvirksomhed it-udstyr, software og licenser.

John's svar kan du roligt se bort fra.
Tilmeldt 11. Feb 21
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens.

Det enkeltmandsfirma jeg driver, laver nemlig hjemmesider mm for andre, af mig og freelancere jeg har hyret ind. Men jeg har ikke "råd" til at arbejde gratis i mit ApS i 200 timer, hvor jeg har mulighed for at arbejde 200 timer i mit enkeltmandsfirma, derfor må kompromisses jo være, at mit enkeltmands lige præcis, fakturerer mit ApS og så bare til en bedre pris, end mine øvrige kunder. 

Jeg ser det heller som om, at det burde være et problem overhovedet?🤷🏼‍♂️

Tilmeldt 11. Feb 21
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. 

Tak for dit fine svar. 
Jeg har nu også modtaget et svar fra Jens, som også beskriver casen korrekt: Jeg laver i forvejen samme arbejde/ydelse i mit enkeltmandsfirma, derfor burde der vel ikke være noget forkert i, at få en af mine freelancere/mig selv, at lave arbejdet til ApS'et igennem mit enkeltmandsfirma?

Burde det ikke lige præcis være omvendt måske, at hvis jeg blev ansat i mit ApS, og lavede samme arbejde som jeg gør i mit Enkeltmandfirma, men måske til en anden pris? I min optik er det bare mere krævende, at blive ansat i mit eget ApS (registreres som arbejdsgiver, registrering af løn mm). 

Jeg ender jo med, at betale skat i mit enkeltmandsfirma alligevel? 🤷🏼‍♂️

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus1973:
Jeg har nu også modtaget et svar fra Jens, som også beskriver casen korrekt: Jeg laver i forvejen samme arbejde/ydelse i mit enkeltmandsfirma, derfor burde der vel ikke være noget forkert i, at få en af mine freelancere/mig selv, at lave arbejdet til ApS'et igennem mit enkeltmandsfirma?
jo præcis - hvis det er noget du laver i forvejen og har andre kunder i samme koncept og laver alt på eget udstyr/i eget regi— så ser jeg heller ikke en risiko

Jeg var mere nervøs ved dit personlige ex kunne være en webshop og du nu så fra den ville fakturere dit ApS for markedsføring, for det kunne gå galt

Der er nu ikke noget galt i både at have sin enkeltmands og så også blive ansat til opgaver med fuldt normal løn og ja det er lidt mere krævende, men som hovedejer kunne du jo få løn som direktør uden ferieforpligtelse - men ja- arebejdsgiverregisteres skal du -

Så længe det er det som du laver normalt i din enkeltmands og prissat efter samme princip så ser jeg ikke et problem

vh John Hannover  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Claus1973:
Jeg har et enkeltmandsfirma, hvor jeg laver markedsføring for en række virksomheder, online som offline.


Cookie - John Hannover:
Jeg var mere nervøs ved dit personlige ex kunne være en webshop og du nu så fra den ville fakturere dit ApS for markedsføring, for det kunne gå galt


Så trådstarter spørger i vest og du svarer i øst. :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep fik ikke læst at han faktisk lavede præcis det OG at han har kunder osv i det allerede - sorry. Det er stadigt vigtigt at prissætning svarer til hvad andre giver for samme - når man som ejer i ApS lader sit enkeltmands fakture dette men fuldt lovligt

Hvis Jens NSA læser med kunne det være godt at vide, om det at 51% ejer i ApS lavede aftale om personlig enkeltmands fakturerede ville høre med i skema over kontrollerede transaktioner mon? Forestiller mig det må være pkt 13

vh john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Claus1973:
 

...fakturerer mit ApS og så bare til en bedre pris, end mine øvrige kunder. 

Når du har bestemmende indflydelse, skal du handle med dit eget selskab på markedsbetingelser, så du må endelig ikke give selskabet forskelsbehandling over for dine andre kunder. Så vil Skat kunne beskatte dig af det beløb du burde have taget eller nægte selskabet fradrag for ekstra betaling (afhængig af hvad du mener med en bedre pris).

Så længe du tager samme pris som fra dine andre kunder, bør det ikke være noget problem.

Jeg er enig med John i at det skal indberettes som en kontrolleret transaktion.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)