Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, der ikke har nogen ansatte. Jeg vil gerne hyre freelancere fra forskellige steder i verden (Norden, EU og udenfor EU) til at lave forskellige opgaver. De er ikke ervhervsdrivende, men blot private personer. De forbliver i deres hjemlande og sender mig blot produkt og faktura. Mit spørgsmål er, hvad jeg skal være opmærksom på med hensyn til dem i modsætning til danske freelancere. 1. Jeg har læste noget om, at de skal have arbejdstilladelse i Danmark. Kan det være rigtigt? 2. Skal de betale nogen form for skat i Danmark? 3. Normalt skal man indberette freelancerarbejde til Skat. Jeg går ud fra, at det også er tilfældet her. Tæller deres arbejde som AM-bidragspligtigt (felt 36) eller AM-bidragsfri (felt 38)? 4. Har jeg noget yderligere ansvar eller noget, jeg skal være opmærksom på? På forhånd tak for hjælpen. Mvh Magnus |
1 nej ikke hvis de ikke arbejder i dk
2 nej samme forudsætning
3 de skal angives som honorar gr. 05 til person uden CPR på deres fulde navn, adresse og fødselsdato måned år
4 du skal som jeg husker det være arbejdsgiverregistreret for at kunne indberette
vh John Hannover