Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulovlig tidsbegrænsning

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jan 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg står i den uheldige situation at jeg (naivt) underskrev en lejekontrakt i 2018 på en lejlighed, som var tidsbegrænset i tre år (til 2022). Dertil stod der, at "grundet lejers ønsker med studie tidsbegrænses den", hvilket ikke er sandt, men jeg fik ikke mulighed for at læse den før jeg skulle underskrive, og tænkte på daværende tidspunkt ikke, at det ville have en betydning.
Jeg fremlejede tre værelser ud, og alt gik godt frem til Corona, hvor jeg mistede job og flyttede hjem til mine forældre tværs over landet.
Nu fremlejede jeg så samtlige værelser, men er bundet til lejligheden.

Det var min forståelse, at dem der boede der før mig også var bundet af en tidsbegrænset aftale fra samme private udlejer.
I min lejekontrakt i paragraf 11 står der, at den er tidsbegrænset grundet, at udlejers forældre ønsker at flytte ind, men jeg kan læse mig til på nettet, at dette ikke bør være en saglig begrundelse, og at han selv skal flytte ind.
Huslejen er på 17.000.

Er det muligt, enten pga min økonomiske situation, eller begrundelsen, at det bør være nok til at få tilsidesat tidsbegrænsningen, så jeg bare kan opsige?
Jeg vil helst ikke oprette en sag før jeg er sikker på at jeg har en chance, så jeg ikke "pisser ham af" unødvendigt.

Mvh en desperat tøs
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har prøvet at bryde en lejekontrakt på en lejlighed, som også var fastlåst tidsmæssigt. Jeg betalte 2 måneders husleje plus løbende måned for at komme ud af kontrakten.

Står der ikke noget om kontraktbrud i kontrakten? Jeg ved heller ikke om der er noget lejelov som kan spille ind, men ellers prøv at se om udlejer er villig til at forhandle om det. Udlejer kunne evt. overtage kontrakten på de værelser du har fremlejet.

Tilmeldt 31. Jan 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar!
Det er absolut penge, som jeg ville være villig til at betale.
Det er desværre sådan at lejekontrakten ordret sige;

"Lejemålet er et tidsbegrænset lejemål. Lejemålets længde er således aftalt til at være fra d. 1 januar 2019 til d. 31 december 2021. Dette kan ikke fraviges fra hverken lejer eller udlejer. Lejer har på baggrund af sine studieplaner ønsket et tidsbegrænset lejemål, hvilket udlejer har imødekommet, da lejemålet skal udlejes til udlejers forældre, når dette uden yderligere varsel/opsigelse ophører pr. 31 december 2021"

Tak for forslaget om at han kan overtage. Jeg må høre ham ad, for det er heller ikke i min interesse at spænde ben for dem der bor der nu, ved bare at smide dem ud, fordi jeg opsiger før tid.

Tak for hjælpen, dejligt input
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hvis der er huslejenævn hvor lejligheden er, så tag fat i dem, så får du en afgørelse, som du kan bruge overfor udlejer.
Andelbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Klaus Folmann:

Hvis der er huslejenævn hvor lejligheden er, så tag fat i dem, så får du en afgørelse, som du kan bruge overfor udlejer.
Andelbolig.nu

Man skal tilbage til omkring årtusindskiftet, før man finder en retstilstand hvor kommunerne ikke var forpligtede til at oprette Huslejenævn. Derudover kan Huslejenævnet ikke tage stilling til tidsbegrænsninger, sml. kompetencereglen i lejelovens § 106.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)