Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytte penge fra et Holding selskab med flere ejere, til nyt holding selskab med enkelt ejer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jan 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

I forbindelse med at min arbejdsplads er blevet solgt, er vi flere medarbejdere som har haft aktier i selskabet, gennem et fællesejet holding selskab. Aktierne er købt, og nu har vi penge stående i det fælles selskab.

Nu skal vi have pengene ud. Nogle af os har investeret som privat personer, og andre gennem eget holdingselskab.

For mig, personligt, har jeg investeret privat. Da jeg skal re-investere i den nye ejer af min arbejdplads, vil jeg gerne sikre at jeg kan re-investere mest muligt. Dvs. undgå at betale skat (når jeg får pengene ud fra salget), for senere at lægge pengene i et nyt holdingselskab, som jeg skal re-investere igennem.

Spørgsmålet er nu. Hvis jeg opretter mit eget Holdingselskab (altså et nyt), kan jeg så - skattefrit og lovligt - overføre min værdi fra medarbejderselsakbet til mit nye holdingselskab?

På forhånd tak for hjælpen.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Bron:
Hej,

I forbindelse med at min arbejdsplads er blevet solgt, er vi flere medarbejdere som har haft aktier i selskabet, gennem et fællesejet holding selskab. Aktierne er købt, og nu har vi penge stående i det fælles selskab.

Nu skal vi have pengene ud. Nogle af os har investeret som privat personer, og andre gennem eget holdingselskab.

For mig, personligt, har jeg investeret privat. Da jeg skal re-investere i den nye ejer af min arbejdplads, vil jeg gerne sikre at jeg kan re-investere mest muligt. Dvs. undgå at betale skat (når jeg får pengene ud fra salget), for senere at lægge pengene i et nyt holdingselskab, som jeg skal re-investere igennem.

Spørgsmålet er nu. Hvis jeg opretter mit eget Holdingselskab (altså et nyt), kan jeg så - skattefrit og lovligt - overføre min værdi fra medarbejderselsakbet til mit nye holdingselskab?

På forhånd tak for hjælpen.

Overførslen skal ske til markedsværdi - og den er ikke altid let at regne sig frem til - men da det er mellem jo nært forbundne parter, er det nødvendigt, for ellers kan skat sætte en anden værdi - og skat ud fra det
Så er det ved et salg - holding i har sammen sælger anparterne til dig privat - men derved ejer du jo stadigt din andel af holding - og samme for alle de andre også

Du kan kun overføre ved en helt almindelige aktiehandel til markedspris. Hvis I alle gør det, så ender I jo med at det fælles holding er værdiløst, og kan lukkes, men er I ikke enige om det, så bliver markedsværdien jo også der, af betydning - da - hvis du tog aktien til under indre værdi/markedsværdi - ville du jo udvande hele værdien - som de jo også så ejer x% af

Det er nok noget i alle skal blive enige om fremgangsmåden for og nok tage lidt jura/revisor vejledning til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeres fælles holdingselskab burde som udgangspunkt kunne modtage pengene fra salget og for de midler (uden beskatning) købe sig ind i den nye ejer, men det er jo ikke sikkert at I kan blive enige om det. Måske er der ligefrem en ejeraftale der siger at jeres fælles holdingselskab i denne situation skal opløses.

Jeg går ud fra at der er tale om et ikke-uvæsentligt beløb, og så ligner det for mig et eksempel på at det havde været bedre for dig med et holdingselskab fra starten ligesom nogle af dine kolleger valgte at gøre.

Afhængigt af hvor stort beløbet er kan du jo overveje at få en revisor med indsigt i processen til at kigge på sagen. Måske er der også andre end dig med samme spørgsmål.

Jeg tror desværre ikke at der er basis for optimisme. Der var jo netop en grund til at nogle af dine kolleger fik eget holdingselskab.

Når du bliver beskattet nu privat, så kan du dog glæde dig over at du er blevet beskattet at gevinsten frem til nu. Når du forhåbentlig får yderligere en gevinst skal der jo kun betales skat af den nye stigning. Alligevel kan jeg selvfølgelig sagtens forstå at du lige nu gerne ville have haft et holding.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Dec 20
Indlæg ialt: 19
Fra  DuelHost ApS Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig i Steffen's betragtninger.

Eneste alternativ til privat beskatning lyder til at være en geninvestering i det nye selskab via jeres fælles holdingselskab, da pengene på den måde recirkulerer og undgår at blive overført til dig privat.

Situationen illustrerer meget godt, hvorfor det er vigtigt med en hensigtsmæssig holdingstruktur fra start, hvis målet med en eventuel gevinst er geninvestering.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)