Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturadato - ordredato - datering

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal datoen på fakturaer altid være fortløbende følgende med fakturanumrene? 

Jeg vil gerne lave fakturaer baseret på vores ordrenumre i webshoppen (shopify som er lidt firkantede).

Vi får mange ordrer, derfor vil jeg gerne sikre mig vi gør det korrekt. 

Fordi ordrenumrene er Fortløbende og faste, og vi får et miks af fysiske produkter der skal sendes samt digitale som sendes og gennemføres automatisk.

Derfor vil der opstå rigtig mange tilfælde der skydes ordrer med digitale produkter der gennemføres automatisk, ind mellem andre ordrer som er lagt tidligere men først gennemføres senere. 

Der vil altså både være tale om en ordredato og en dato for afsendelse. 
de kan være forskellige for fysiske varer, men altid den samme for digitale varer. 

Spørgsmålet er derfor om det er ok at oprette ex
Faktura 1: 10/1-21
Faktura 2: 9/-121
Faktura 3: 7/1-21
Faktura 4: 10/1-21
Faktura 5: 11/1-21
Faktura 6: 10/1-21
Osv osv. I blandet datoorden men uden huller i fakturanummeret? Eller er det noget juks? For min antagelse er da det er forkert. 

Må man så i stedet lade fakturadato være = ordredato? Men først generere og sende fakturaen på afsendelsesdatoen og lade denne fremgå af fakturaen.

Tilmeldt 4. Apr 13
Indlæg ialt: 49
Fra  Firmatøj med logo Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar er, at du godt må have disse "skift i datoer" i faktura rækken. Så længe du overholder andre regler som uafbrudt nummerserie osv.

Hvis du gerne vil undgå dette, så kunne en løsning dog være, at der ved bestilling laves en ordrebekræftelse på de fysiske produkter og denne så først konverteres til en faktura (og får nummer) når varerne alligevel skal afsendes og fakturaen bogføres. Det kræver dog at du har et system der understøtter en sådan funktion. Det vil kunne lade sig gøre i mange økonomisystemer, f.eks. E-conomic.

Det vil dog ikke være tilladt at gøre som du nævner til sidst, nemlig at lade fakturadatoen være lig med ordredato, hvis først varerne leveres på et senere tidspunkt.

Firmatøj med logo - økologiske t-shirts og andet firmatøj med eget tryk

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for svaret :) 

så du mener metode 1 med “rodet” datering er korrekt, så længe der ikke er hul i faktrarækken. Og fakturadato er = dato for afsendelse ? 

Den anden løsning, hvor ordredato = fakturadato, og oprettes på afsendelsesdato og med angivelse af afsendelsesdato. Hvad gør den løsning ulovlig ? 

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår godt ideen med E-conomic. Men skulle nok have nævnt at vi netop prøver at undgå dette. Da vi kommer til at arbejde med udenlandsk moms også. Og det er noget bøvlet og en dyr omgang at få sat op :) 

Tilmeldt 4. Apr 13
Indlæg ialt: 49
Fra  Firmatøj med logo Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, metode 1 er i orden.

Hvis jeg forstår din metode 2 korrekt, så kommer fakturadatoen ikke til at passe med afsendelsesdatoen. Du risikerer derfor f.eks. et manglende match mellem omkostninger og indtægter, men det kan selvfølgelig løses på andre måder, men er sjældent hensigtsmæssigt.

Ja du har ret i at E-conomic ikke som standard er egnet til håndtering af udenlandsk moms.

Firmatøj med logo - økologiske t-shirts og andet firmatøj med eget tryk

Tilmeldt 4. Apr 13
Indlæg ialt: 49
Fra  Firmatøj med logo Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Firmatøj med logo - økologiske t-shirts og andet firmatøj med eget tryk

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes bare det giver rod i bilagene når man så bogfører efter dato, og fakturaerne dermed kommer til at ligge i uorden? (Omend uden huller) 


Altså der er tale om PDF-filer (mønstre) og de fysiske produkter er hobbyartikler. 

formegentligt med ret få dage mellem ordredato og afsendelse. 

Jeg indrømmer blankt at jeg farer lidt vildt i det link du har sendt🙈

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)